Ode aan het drakenfruit - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Ode aan het drakenfruit - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Ode aan het drakenfruit

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

18 Oktober 2009 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Dragonfruit, letterlijk ‘drakenfruit’ in het Nederlands is een object dat mijn fascinatie al had toen ik mijn eerste marktervaring in Phnom Penh opdeed. De naam komt van de schubben die gelijkenis vertonen met de puntige rugplaten van een Chinese draak met Nieuwjaar. Dat deze vrucht overal opvalt en een goede decoratie vormt voor op de eettafel is te danken aan deze schubben in combinatie met de kleur: knalroze :)

Na een tijdje staren naar de buitenkant, wordt je toch nieuwsgierig naar wat er onder het roze huidje te vinden is. En zo niet, dan herinnert je maag je daar wel aan. Een tweede voordeel van het drakenfruit openbaart zich: het geheel is open te pellen als een banaan. Wat, in een situatie waarbij je geen mes bij de hand hebt omdat je altijd je zakmes in de tas hebt die je toevallig niet bij je hebt, heel handig is. De binnenkant is van een iets teleurstellende wit-grijze substantie met vele kleine zwarte pitjes. Maar ja, eens begonnen, moet je doorgaan, niet?

En dan is daar de verrassing: de smaak is geheel aangepast aan westerse maatstaven. Het heeft wat weg van kiwi met de verfrissende werking van watermeloen. Há, die vragen we in de volgende Khmerles.

En daar hebben we dan het enige, maar niet te onderschatten nadeel van het drakenfruit. De naam. Plai-sror-kaa-neak. In Khmer. En ik kan het NIET onthouden!!!

Onze onvolprezen leraar en wandelend Khmerwoordenboek Dara bestookt ons al vier weken met ouwies, krouwies, ksouwies en dongs, knongs, chongs en srors, kors, sors en volgens mij is mijn brein verzadigd… Met nog vijf dagen taaltraining deel 1 te gaan wordt het stampen steeds moeilijker.

Enfin, ik leer het wel en anders is het gewoon uitkijken naar iets rozes met schubben, wijzen en zeggen: nie.

  • 18 Oktober 2009 - 10:42

    Marin:

    Heerlijk he? Gooi er eens ff eentje hierheen....

  • 18 Oktober 2009 - 13:53

    Erika Frijmann:

    Hoi Jeltje, ik had sinds je eerste verslag niets meer van je vernomen. Foutje in mijn aanmelding op je reisverslagen waarschijnlijk. Heb ze nu in één keer gelezen. Geweldig zeg. Wat je allemaal niet meemaakt... Je kunt het ook smeuïg vertellen.
    Ik ben blij voor je dat je je geweldige huisje bij moromen (of wat was het ook al weer?)hebt bemachtigd. Een eigen huis, een plek onder de Cambodjaanse zon.... Wat wil een mens nog meer. Het staat in schril contrast met deze ietwat druilerige zondagmiddag in het Zoetermeerse. Kortom, behalve al je bekenden en je gewoonten hier, mis je niks.
    Heel veel succes met het woordjes leren. Ik ga maar weer proberen me aan te melden voor een automatische melding als jij weer wat geschreven hebt. Want ik wil er niks van missen. Groet,

    Erika Frijmann

  • 18 Oktober 2009 - 19:55

    Christiaan:

    Hey Jeltje,

    Lag een reisverslag achter. Heb zonet ook je vorige gelezen. Goh, wat maak jij wat mee zeg. Geweldig. Al kan me heeel goed voorstellen dat je soms ff alleen wil zijn en tot rust wil komen. Niets zo vermoeiend als nieuwe indrukken. Zou nog maar wat drakenfruit nuttigen als ik jou was, je kunt de vitamientjes wel gebruiken.

    groeten Chris.

  • 19 Oktober 2009 - 06:58

    Arjan En Mirjam:

    Hoi Jeltje

    Ik krijg gelijk weer zin in dragonfruit zoals jij het omschrijft! Hier in Nederland zijn ook een aantal winkels die het verkopen, dus mocht je over 773 dagen terug zijn in Nederland en zin hebben in Plai-sror-kaa-neak (die naam zal je dan waarschijnlijk nooit meer zal vergeten!!!), weet dan dat je niet helemaal terug hoeft om het weer eens te proeven! Ik denk dat ik het binnenkort ook weer eens in huis ga halen!
    Succes met de studie, gaat vast wel goed komen!
    Groetjes Arjan en Mirjam

  • 19 Oktober 2009 - 09:35

    Ilja:

    Dragonfruit rocks!!!!

  • 19 Oktober 2009 - 17:47

    Gerbert:

    Doe mij ook maar zo een stukkie fruit, kan ik wel gebruiken.

  • 21 Oktober 2009 - 19:15

    Wim Van Papendrecht:

    Ik denk dat ik je draak op de markt gezien heb. Ik heb nu spijt dat ik er geen gekocht heb.
    Succes met je taallessen. De aanhouder wint.

  • 03 November 2009 - 18:01

    Henk Moraal:

    Geniet ervan Jeltje, voor je het weet zijn die 2 jaar om. Behalve drakenfruit is er vast nog veel meer lekkers om te eten. Hoe zit het trouwens met drank en sigaren of is het helemaal geen land voor mij

  • 13 April 2010 - 12:37

    Olav:

    Hallo ken je mij nog?
    uit groep 6B.
    hoe gaat het?

    Doeiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 13 April 2010 - 12:40

    Joost Bijl:

    Hoii ken jij mij ook nog uit groep 6b ik hoop dat je het leuk hebt groetjes Joost.


  • 13 April 2010 - 12:40

    Joost Bijl:

    Hoii ken jij mij ook nog uit groep 6b ik hoop dat je het leuk hebt groetjes Joost.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 666
Totaal aantal bezoekers 115736

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: