Werk - Reisverslag uit , van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Werk - Reisverslag uit , van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Werk

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

10 December 2009 | ,

Ik kreeg de indruk dat sommigen onder mijn trouwe lezers begonnen te twijfelen aan mijn ver-schik-kelijk Be-lang-rij-ke werk hier door verhalen over van alles en nog wat, behalve het werk dat ik doe. Hier zat ik te denken dat motorongelukken en huisdieren interessanter waren. Wat een misvatting. Dus bij deze: een werkverhaal.

Maar eerst moet ik iets anders kwijt: ik heb mijn rat vermoord! Dat mag toch we even eerst? Het was een vrij indrukwekkende gebeurtenis. Ik besloot actie te ondernemen toen mijn knaagdier het voorzien kreeg op zorgvuldig uitgezochte en uit Nederland meegesjouwde kleding. Het eerste obstakel dat te overwinnen viel, was het kopen van de val. Dara heeft ons het woord voor muizenval niet geleerd en in het woordenboek staat het niet. Dus met vertaler Chak naar de markt om terug te komen met twee ijzeren exemplaren (met tanden) in een formaat waar je drie van die Hollandse houten in kwijt kunt. Op dit punt dacht ik nog altijd dat de rat in mijn dak zat en de muis mijn kleren aan het opeten was. Vandaar de muizenval.
Toen stap 2: kaas. Een van de dingen die hier nog altijd niet te krijgen zijn, geen kaas dus. Suiker? Nee, de mieren eten dat op voor de muis erbij kan. Vlees? Nee, vliegen. Vis? Nee, je krijgt een hele namelijk, die spartelt in een laagje water om hem zo lang mogelijk vers te houden, plus de stank… Ik besloot muesli (uit Phnom Penh) te proberen. Obstakel 3 was het zetten van de val. De nogal sterke val. Terwijl ik dit aan het doen was, kreeg ik visioenen van eerdere ongelukjes in de keuken met messen en uitschieten, maar het was nodeloze ongerustheid, want ik heb mijn tien vingers nog en de val was gezet. Naast mijn bed, want daar staat mijn kledingrek.
Midden in de nacht schrik ik wakker, dit keer gearrangeerd. Een flinke klap had mij doen ontwaken. Het duurt even voor ik me realiseer dat dit De Val is. Waarschijnlijk met een muis. Ik besluit me om te draaien en in de ochtend, als het licht is, te zien wat ik zal doen met de muis en de val. Ware het niet dat het beest niet dood was. Je zou toch denken dat zo’n klap direct fataal is. Mijn huisdier blijft echter bewegen, op vijftig centimeter van mijn hoofd. Als hij binnen tien seconden niet dood is, is het toch wel zielig, ja toch? Langzaam tel ik tot tien.
Het is onvermijdelijk, ik zet mijn voeten zo ver ik kan van mijn bed op het zeil en ga op zoek naar een plastic zakje. Voorzichtig (het licht is ondertussen aan) reik ik met het zakje om mijn hand naar de val. Een geringde staart glanst in het TL-licht. Tot zo ver de Mickey Mouse illusie. Ik loop de van te voren geopende deur uit, het balkon op en laat de klem-met-rat op het beton naar beneden vallen. Nu zal hij to wel dood zijn?
De volgende morgen tref ik het beestje inderdaad dood aan op het erf. Met een stuk metaal werk ik de klem open om de rat in het zakje te begraven. Cremeren eigenlijk, zoals de rest van mijn afval.

Goed, werk. Daar ging ik dus, na mijn rattennacht op weg naar kantoor om spullen op te halen die we met een laatste restje fondsengeld hebben gekocht om een school te kunnen helpen met wat basismateriaal. Ik heb het hier niet over smartboards, laptops en printers. Niet eens over getallenlijnen, letterdozen of atlassen. Ik heb het over gekleurd papier, potloden, krijtjes en leitjes. Leitjes ja, van die groene bordjes waar je met krijt op kunt schrijven.

Om benzine te sparen (en mezelf) ga ik achterop de motor bij vertaler Chak. De rugzak met materialen op de voorkant, vanwege de balans. De weg naar deze school, genaamd Pu Trom Cha (‘oud’ Pu Trom. Er is ook een ‘nieuw’ Pu Trom: Pu Trom t’mey, al noemen de mensen in Pu Trom Cha het andere dorp ‘oud’, omdat de Khmer Rouge in hun dagen de mensen dwongen te verhuizen en de namen hebben omgedraaid.) is ongemakkelijk te noemen. Maar Chak kent inmiddels de beste opties in parallel weggetjes. We zijn nog aan het begin van onze reis als Chak plotseling stopt. Door het voortdurende gehobbel, heb ik het nog niet opgemerkt, maar we hebben een lekke band. Geen probleem, want we hebben de gereedschapstas. Dus gaat Chak aan het werk. Ja, zo gaat dat, geen dames die banden plakken hier :)
Plakken werd ook een beetje moeilijk. Ik kan dit gaan omschrijven, maar de foto zegt alles.

Een half uurtje later zijn we weer op weg. We komen bij de school aan, zeggen gedag tegen de waterbuffels die onder de schommels grazen en maken onze aanwezigheid bekend bij de schooldirecteur/leraar van groep 3/4/5. De vijftig kindertjes zitten braaf in hun les. En we zien de arme man vliegen van de ene groep naar de andere om ze zo goed mogelijk les te geven. Vrij lastig zonder schriften en lerarenhandleidingen en alle andere dingen die missen. Maar deze man maakt er van wat hij kan. Na de les spreken we met hem. In mijn hoofd maak ik een lijst met prioriteiten: wat ga ik nu aankaarten? Wat laat ik nog even liggen? Het meeste laat ik liggen. We laten de nieuwe materialen zien en we vragen naar de metalen kist (vocht-, modder-, stof-, rat- en ander ongedierte vrij), die gedoneerd is en waar alles netjes in opgeborgen kan worden. De directeur houdt deze veilig thuis. De materialen die hij wil gebruiken neemt hij wel mee en het houdt de nieuwe spullen netjes. Juist, netjes maar ongebruikt. Dus proberen wij de directeur te overtuigen de kist op school te houden. De directeur belooft dit (voor de derde keer nu) maar nadat de deur is gemaakt, want deze is weggewaaid…

Als we terugrijden is het bijna lunchpauze. Ik type snel een verslagje van het bezoek en vervolg mijn weg naar de markt om een nieuwe reservebinnenband en mijn ingrediënten voor mijn lunch te kopen.

De middagen zijn veelal kantoor middagen. Vergaderingen met het team, met de baas van basisonderwijs, met de baas van het districtkantoor van onderwijs, met de baas van materialen en boeken,… De rest van de tijd besteed ik aan reportage naar deze bazen en naar het programma kantoor van VSO in Phnom Penh en brainstormend voor ideeën en voorbeelden om materialen te maken en leren maken aan de leerkrachten, workshops of intervisie projecten.

Maar natuurlijk is er tijd over, dus hebben Ilja en ik het Neak-smak-jel-magazine op ons genomen. Dat betekende afgelopen weekend afreizen naar Phnom Penh voor de overdracht van de vorige redacteur van dit vrijwilligers krantje.
Sinterklaasavond was dus in Phnom Penh stijl. En op dagen als deze kwam er wel een prop heimwee opzetten. Gelukkig waren er twee lichtpuntjes: een supermarkt die chocolade muntjes uit Gouda verkocht en kruidnootjes met de post!


  • 10 December 2009 - 11:56

    Tamara:

    Hey lieverd,

    Wat een interessant leven heb je. Ik lees je verhalen met veel plezier.

    dikke knuffel

  • 10 December 2009 - 13:01

    Noor:

    Hee jel, alles goed? Behalve ratten natuurlijk...

    Heb je mijn pakketje al ontvangen??

    Liefs,

  • 10 December 2009 - 13:08

    Yvonne:

    Hey Jeltje,

    Wat een verhalen weer. De rillingen lopen nog over mijn rug bij dat rattenverhaal. Ga ik vanavond aan de kids vertellen;-). Geen twijfel mogelijk over het belang van jouw werk. Maar de verhalen eromheen zijn ook bijzonder interessant.

    Kortom, geniet ervan, ervaar het en vertel het ons dan is de cirkel rond en genieten wij van jouw ervaringen!

    Liefs, Yvonne

  • 10 December 2009 - 18:32

    Arjan En Mirjam:

    De rillingen lopen over mijn rug,ik sta al te springen op de tafel als ik een huismuis zie, maar die rat is nog verschrikkelijker.... Maar fijn dat hij nu gevangen is! Wat zal dat lekker slapen!
    En leitjes.... wat een luxe hebben we hier dan met schriften, computers, kladblokken, werkboeken en ga zo maar door. Dat heb ik me nou nooit zo gerealiseerd eigenlijk. Succes met werken!
    Groetjes Arjan en Mirjam

  • 10 December 2009 - 19:47

    Jolanda:

    Wat? Jeltje die haar band door een man laat plakken??????? Jammer dat ik daar niet bij ben geweest!!!!
    Wij hebben bijna kerstvakantie... nog één weekje werken. Hoe gaat jouw kerst er uit zien?

  • 15 December 2009 - 15:27

    Nienke:

    He Jel,

    Sta er versteld van wat jij elke keer allemaal weer meemaakt; je zou er een boek over kunnen schrijven......

    Hier is eindelijk babygeluk! Ben afgelopen zaterdag bevallen van een dochter: Femke Eva.
    Het was een heftige bevalling van 2 dagen, maar het is uiteindelijk helemaal zelf gelukt.

    Femke doet het goed en is erg tevreden! Thomas voelt zich groot en wil alles aan haar laten zien en vertellen, dus dat is erg leuk.
    Ik ben nog erg zwak, maar heb gelukkig een fijne kraamhulp die me lekker verwend.

    Dikke knuffel van mij!!!!

  • 21 December 2009 - 09:28

    Jac.:

    Hi Jeltje,

    Met plezier lees ik telkens je verhalen. Ze zijn erg onderhoudend. Leuk,hoor! En wat een boeiend leven heb jij daar (toch niet echt te vergelijken met het leven in Zoetermeer!!!).

    Van deze gelegenheid wil gebruik maken om jouw alvast de beste wensen te zenden voor nu (voor fijne feestdagen) en het nieuwe jaar, en dit mede namens Hans.
    Enjoy!

    Met liefs
    van Jac.

  • 22 December 2009 - 18:03

    Jenny V. P.:

    Fijne kerstdagen en een goed en gezond 2010.
    Is de kist nu wel op school?
    Je rat is ook verdreven?
    Groetjes

  • 25 December 2009 - 15:25

    Trudi En Theo:

    Dag Jeltje,
    Het is Eerste Kerstdag en je zal wel heimwee hebben. Vanavond gaan we naar je ouders. Je verslagen zijn bijzonder!
    Een goed 2010 gewenst.

  • 28 December 2009 - 11:15

    Tamara Paap:

    Hey Jeltje,

    Wat een indrukwekkende verhalen. Echt geweldig! Ik blijf je berichten lezen hoor. Alvast het aller beste in 2010!

    Liefs Tamara Paap

  • 29 December 2009 - 19:43

    Esther (Road Runners:

    Hoi Jeltje, was al een tijd niet op jouw site geweest, er is veel gebeurd in de tussentijd......
    De tijd gaat verder en haast zich niet, maar ik realiseer dat jij al weer een hele tijd weg bent, en ontzettend veel nieuwe ervaringen opdoet, maar ook een zekere regelmaat met bepaalde dingen opbouwt, zoals je ochtend ritueel.
    Hier net de kerst achter de rug en oud en nieuw in het verschiet.
    Ben heerlijk de komende 5 dagen vrij....
    Dat zal voor jou een totaal andere sint-, kerst-, en oud en nieuw ervaring worden.
    Jeltje, een goed 2010 toegewenst, en veel mooie ervaringen en ontmoetingen toegewenst.
    PS, het hardlopen gaat redelijk, vind het met dit koude weer weleens moeilijk om de deur uit te gaan.
    Met lieve groeten Esther

  • 03 Januari 2010 - 18:54

    Christiaan :

    Hey Jeltje,

    De kerstvakantie is hier bijna voorbij, morgen weer aan de bak. De feestdagen hebben we voorlopig weer gehad. Ik heb ze bij de familie doorgebracht en jij? Met wie heb jij de kerstdagen en oudjaarsavond doorgebracht? Heb je er leuke dagen van kunnen maken of moest je gewoon werken? Wat vond je van het pakketje, heeft je dat nog een beetje geholpen om in de sint / kerstsfeer te komen. Zullen vast niet de makkelijkste dagen zijn geweest om daar te zitten ver van je familie en vrienden. Maar je verhalen klinken mij super in de oren hoor, braaf werken op een school kun je de rest van je leven nog.
    Leuk dat Joyce binnenkort naar je toe komt. Gezellie!!
    Hoop dat je't nog goed naar je zin hebt!
    Ik ga de komende weken de rapportentijd in. Behh!

    groeten Chris.

  • 05 Januari 2010 - 20:00

    Els Kohler:

    Hoi Jeltje
    Een beetje een late reactie van mij maar voor jou ook de allerbeste wensen voor 2010. Viel het mee om met de kerst en oud/nieuw zo ver van huis te zijn? OF heb je daar ook lieve mensen om je heen waardoor je fijne dagen hebt gehad.
    Succes met het mooie werk dat je daar doet!!
    Groetjes
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 773
Totaal aantal bezoekers 115739

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: