Mummy - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Mummy - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Mummy

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

16 Januari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Gaat er wel eens een week voorbij waarin er niets gebeurd in Mondulkiri?
Er komen vast een heleboel maanden, voornamelijk in het regenseizoen, waarop ik hier volmondig ‘ja’ op kan zeggen. Het is nog geen regenseizoen.

Deze week begon als een redelijk gewone week. ’s Ochtends een schoolbezoek, ’s middags een bezoek van een schooldirecteur aan ons kantoor om het ‘School improvement plan’ (het school verbeterplan) onder de loep te nemen en te updaten, zodat het subsidiegeld op tijd kan worden opgestreken. Nodig, als je bedenkt dat de pannen met elke storm van het dak waaien en de gemeenschap wil helpen bij het bouwen van een put. Een put op het schoolterrein kan in westerse oren nogal willekeurig klinken, maar een put betekent water voor de toiletten (wat de kans vergroot dat oudere meisjes naar school blijven gaan), de schooltuin en de donderdag schoonmaak. Daarbij kan de schooltuin, mits goed onderhouden, nog een leuk zakcentje voor de school opleveren.

Een goed dagprogramma dus en ik heb er zin in als ik ’s ochtends op mijn motor stap. We zijn weer vrienden, mijn motor en ik. Ondertussen hebben we al heel wat moeilijke wegen en omstandigheden samen doorstaan. We gaan op weg naar Pu Loung, een dorpje met voornamelijk oorspronkelijke Pnong-bewoners, ongeveer een half uur rijden van Sen Monorom. De weg is goed, de zon is nog niet zo heet. Een kudde koeien graast naast de weg. Zo idyllisch, dat je bijna Heidi ziet rondhuppelen. Niet in de echte wereld, daar staat het noodlot op het punt van toeslaan.

De koe laat haar huid trillen om de vliegen te verjagen en richt haar aandacht op dat ene plukje gras net iets verder, maar vast veel smakelijker. Nu ze de stap uit de koeienformatie heeft gemaakt, kan ze net zo goed doorgaan, want daar… Daar, aan de andere kant van de weg, dat gras moet vast nog veel lekkerder zijn. Het gras roept haar, het lonkt, wuivend in de wind daagt het haar uit. Ze ziet alleen nog maar die graspol. Ze ziet niet de weg tussen haar en haar begeerlijke voedsel. Ze ziet niet de motor aankomen met een rustige veertig kilometer per uur. Eén eindeloze seconde lang ziet ze een figuur op haar af komen, de reflecterende zon op de zilveren kop doet haar de ogen knipperen. Verbaasd kijkt ze hoe de figuur naast tot stilstand komt. Motor en berijder enige meter van elkaar verwijderd.

Inderdaad, motor en ik hebben weer een crisis. Met het ontwijken van de koe, kwam ik in een gat in de weg terecht. Dat is tenminste wat mij is verteld, want het brein is genadig genoeg om het bezoek aan Sen Monorom ziekenhuis niet te registreren. Enige uren later zit ik met vertaler Chak en collega Charlotte in de taxi naar Phnom Penh en daar blijkt de schade: een gebroken koplamp aan de motor, een nauwelijks verontruste koe, een gedeukte helm, een hersenschudding, wat geheugenverlies als gevolg daarvan, zeven hechtingen in mijn kin (volgende helm wordt er een met kinstuk), een open pink en linkervoet. En wat schaven en blauwe plekken, maar niks gebroken, dus mag niet klagen.

Twee dagen Phnom Penh ziekenhuis later mocht ik naar ‘huis’ (programma kantoor, Phnom Penh) met een eigen apotheek aan pijnstillers en antibiotica in allerlei kleuren en formaten. Een nacht slapen zonder elke paar uur te worden gewekt voor de bloeddrukmeter was erg welkom. De volgende dag vlogen Ella (van het programma kantoor) en ik ‘even’ naar Bangkok voor een MRI scan en een neuroloog, en de dag erna weer terug. Dus ja, ik ben ook al in Bangkok geweest en heb zelfs mijn hersenscan op dvd mee gekregen!

Bij terugkomst mochten de verbanden vervangen worden, waar geen tijd meer voor was in Bangkok en dat was minder fijn. Mijn pink geneest niet goed en het verband was fijn in de wond gaan plakken. Voet: zelfde verhaal. De antibiotica ten spijt is mijn pink nu een soort blauwe augurk, dus straks mag ik fijn weer nieuw verband gaan halen, zonder verdoving. Afgezien van de natuurlijke manier: flauwvallen. Ook effectief, moet ik zeggen.

En nu ik mijn lezers goed ongerust heb gekregen, is het natuurlijk mijn taak met een sussend woord te eindigen. Dus het goede nieuws, daar komt het: van de vijf verbanden zijn er nog maar drie over en terug in Phnom Penh, dus mooi op tijd voor deel 2 van de taaltraining die maandag weer van start gaat. En tijd om te wachten op de nieuwe helm.
Wordt vervolgd voor meer goed nieuws…

  • 16 Januari 2010 - 06:42

    Arjan En Mirjam:

    Hoi Jeltje
    Sjongejonge, wat een pech zeg...We hopen dat je snel weer op zult knappen en niet al te lang last zult blijven houden van de hersenschudding en de "blauwe augurkenpink". We bidden voor je.
    Liefs Arjan en mirjam

  • 16 Januari 2010 - 09:01

    Marin:

    Ach gossie en het verhaal begon zo goed met die koe in dat weiland, weer geweldig geschreven...beterschap!

    Marin

  • 16 Januari 2010 - 10:04

    Jack Vd Pol (rrz):

    Steeds weer een verrassing! Bij het vorige verhaal (Feestdagen) dacht ik nog; een voorspoedig en gezond 2010 toewensen hoeft niet. Zij heeft alles al gerealisserd.
    En nu weer een verhaal (met gevolgen) over een koe! Je maakt het spannend. Van harte beterschap. Doe voorzichtig, er zijn heel veel koeien in Cambodja. En dan toch ook een voorspoedig en gezond 2010 toegewenst.
    Jack

  • 16 Januari 2010 - 10:06

    Nienke:

    Ha Jel,

    Dat heb jij weer; pechvogel......

    Hoop dat je snel herstelt;
    ik duim voor je!

    Dikke kus, Nien

  • 16 Januari 2010 - 10:06

    Nienke:

    Ha Jel,

    Dat heb jij weer; pechvogel......

    Hoop dat je snel herstelt;
    ik duim voor je!

    Dikke kus, Nien

  • 16 Januari 2010 - 10:27

    Ellen:

    Na ja, moet jouw weer gebeuren.
    Je kan het ons tenminste gewoon navertellen/schrijven. Beterschap..!!!
    Liefs Ellen

  • 16 Januari 2010 - 11:50

    Erika Frijmann:

    Die koeien van tegenwoordig zijn ook niet mer te vertrouwen he? Ik lees altijd met veel plezier je verhalen, en nu natuurlijk ook, maar als neurochirurgiezuster wil ik je wel op het hart drukken om een beetje rustig aan te doen de komende tijd. Tip om plakkend verband te verwijderen: gewoon in een kommetje schoon water houden tot het losgeweekt is. Kan geen kwaad voor een wond.
    Succes.

  • 16 Januari 2010 - 13:56

    Jolanda:

    Jeetje, wat een verhaal! Heel veel beterschap en hopenlijk zijn die 3 verbanden er ook snel af! Succes met je training! Liefs jo

    Ps. Enneh als je nog eens ergens naar toe wilt, Australië is erg aan te bevelen ;)

  • 16 Januari 2010 - 14:28

    Yvonne:

    Hey lieve Jeltje,

    Ik zag de titel in de mail en kon 'm nog niet echt plaatsen. Ieder verhaal is anders en verrassend bij jou. Doe je wel een beetje voorzichtig, niet nog een keer in het ziekenhuis belanden hé.

    Take care!
    Liefs, Yvonne

  • 16 Januari 2010 - 20:05

    Eddy (rrz) :

    Volgens mij heb jij met alle wielen op aarde ruzie.
    Of ze bokken je van hun rug of ze verdwijnen op vreemde wijze bij je, desertie?

    Groeten en doe voorzichtig we willen je nog wel terug zien hoor.

  • 16 Januari 2010 - 22:20

    Josephine:

    Wat een pech Jeltje,

    Dat moet toch even flink schrikken zijn geweest. Ben blij dat die koe je niet is aangevallen.
    Neem wel even voldoende rust om weer wat aan te sterken he. Ben blij dat je al je prikken gehaald hebt voor je ging, die tetanus herhaling was echt niet voor niets. Sterkte met alle pijnlijke uiteinden, hou wel je arm in de gaten dat er geen blauwe streep gaat lopen he! Ik bid voor je.

    Liefs en tot schrijfs, Josephine

  • 17 Januari 2010 - 06:59

    Hans Gordijn:

    Oeps.....Wees gerust.... we zullen de mail niet doorsturen naar de partij voor de dieren... (of hebben jullie die daar niet zoals hier:)

    Spannend allemaal!

    Groetjes,
    Hans (en Puck die hier naast mij de weekbrief staat te kleuren:)

  • 17 Januari 2010 - 10:20

    Christiaan:

    Ach ja Jeltje, het leven gaat over bergen en door gaten :-) Je bent een bikkel!

    groet Chris.

  • 17 Januari 2010 - 12:11

    Loes:

    Hoi Jeltje,

    Wat een prachtig geschreven verlag met een hoop pech. Ik hoop dat alles snel geneest.
    Hou je haaks.

    Liefs, Loes.

  • 17 Januari 2010 - 16:14

    Jenny V.p.:

    beterschap en toch maar wat rust nemen.
    Groetjes jenny

  • 17 Januari 2010 - 20:03

    Jacqueline:

    Hoi Jeltje,

    Wat een pech zeg.... Ik hoop dat je weer voorspoedig herstelt, zodat je weer volop van alles kunt genieten wat je daar doet en beleeft. Ik geniet in ieder geval van je verhalen over je vele belevenissen daar ver weg.Take good care of yourself!
    Alle goeds en we denken aan je!

    Groetjes,
    Jacqueline

  • 18 Januari 2010 - 12:00

    Nanda:

    Wel een beetje voorzichtig doen hoor!!!
    En: beterschap natuurlijk...

  • 18 Januari 2010 - 18:30

    Martijn:

    Hoi Jeltje,

    Dat was wel minder nieuws,toen ik hoorde dat je een ongeluk had gehad.Ik ben blij te horen van je, dat het nu aan de betere hand gaat.Doe voorzichtig met alle andere dingen die je nog van plan bent!

    Veel beterschap!

    Groetjes, Martijn

  • 18 Januari 2010 - 18:38

    Esther:

    Hoi Jeltje, ik ben de partner van Hans Gordijn en hij gaf me gister de link naar deze site. Ik ben al je verhalen aan het lezen, wat ontzettend leuk. Ik vind ook dat je goed schrijf en ik vind je onwijs dapper. Je gaat goed om met de enorme verschillen met Nederland en dat bewijst dat je een hele sterke vrouw bent, denk ik. Ik hoop dat je kunt realiseren waar je voor gekomen bent, maar zo te horen ben je al heel goed op weg. En, zoals je zelf ook al zei, op deze manier lijkt 'de andere kant van de wereld' helemaal niet zo ver weg! Nogmaals onwijs veel plezier en succes!

  • 19 Januari 2010 - 09:13

    Dédé:

    Hoi Jeltje,
    Door je geweldige schrijfstijl, lees ik bijna over het 'drama' heen. Jij maakt wel vanalles mee zo! Succes met je augurkenpink en andere verbanden.
    Liefs, (nog steeds) dikbuik Dédé

  • 20 Januari 2010 - 07:14

    Katinka:

    Jeetje Jel, das ff schrikken als ik dit zo lees. Kijk je wel uit. Ik dacht een leuk verhaaltje te gaan lezen van een mooie koe en nou eindigt het zo, terwijl ik gister nog tegen een aantal moeders hier op school gezegd dat het zo goed met je gaat haha. Nou kijk voortaan uit voor die koe, doe rustig aan want ik wil het volgende verslag wel zien komen hoor.
    veel liefs van Katinka

  • 20 Januari 2010 - 15:11

    Diane:

    Neeeh, wat een verhaal! Het begon zo mooi......hopelijk ben je niet erg geschrokken (blijkt uit het verhaal niet zo :)), maar ikke wel hoor. Jeetje, doe je wel voorzichtig. Hopelijk komt het wel goed met je pink en voet.
    Je moet je verhalen bundelen (aan het einde) en dan uitgeven!
    xdiaan

  • 20 Januari 2010 - 16:33

    Alessandra:

    Lieve Jeltje,

    Wat een pech! Heel veel sterkte.

    Liefs Alessandra

  • 28 Januari 2010 - 20:41

    Gerbert:

    Nou als ik die vingertjes zie heb ik wel ff om iets voor te bidden!
    HIer in zoetermeer gaat alles goed met de vingers van Mirjam, Fleur en mij. Succes en doe voorzichtig!

  • 04 Februari 2010 - 23:01

    Henk Moraal:

    Jeltje je bent een kerel
    Er is van alles gebeurd en je geeft geen krimp
    Met jou komt het wel goed

  • 14 Februari 2010 - 16:28

    Irene Van De Sande:

    Hallo Jeltje,

    Ik heb genoten van je spannende verhalen,en prachtige foto's.Ook via je moeder,blijf ik op de hoogte van je avonturen.
    Hoop dat je weer snel mag opknappen,en veel succes gewenst.
    Hart. groeten Irene van de Sande.Oude Kerk Gem.

  • 15 Februari 2010 - 09:50

    Hallo Jeltje:

    Gisteren hoorde ik van je operatie aan je pink.Van harte beterschap. Het lezen van je reisverslagen is heel boeiend. Hartelijke groeten Anneke Kroeders Oude Kerk Zoetermeer

  • 13 Maart 2010 - 07:15

    Janne:

    Jeetje Jel,

    Wat een hoop spannends maak jij mee. Ik hoor een hoop van Katinka en Nanda en heb dan ook via hen je site gekregen. Ben inmiddels flink aan het lezen gegaan en moet zeggen dat je onwijs super leuk kan schrijven. Ik hoop gau weer wat te lezen.
    Doe voorzichtig en heel veel beterschap.

    groetjes Janne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 115737

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: