Routine? - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Routine? - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Routine?

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

23 September 2009 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Drie weken. Zolang ben ik nu hier in Cambodja. De eerste tekenen van een routine beginnen te komen. De vaste taallessen van 8 tot 12 uur dragen hier aan bij, maar ook buiten dat komt er een zeker vast ritme onze levens binnensluipen. De dagen dat elk moment een ervaring is, worden geleidelijk aan minder. We weten nu ons broodvrouwtje en ananasvrouwtje te vinden voor ons ontbijt. De één bij de grote rotonde, de ander aan het begin van de markt. We hebben een ‘vast bankje’ op het schoolterrein waar we dat ontbijt vervolgens nuttigen. Vandaag hadden we zelfs jam op het brood, een luxe waarvan we niet elke dag genieten. Laten we het maar helemaal niet over kaas gaan hebben, want dat is hier een luxe-product dat in Nederland zijn gelijke niet kent.

In de eerste pauze van de les is het tijd voor cafei-tuk-kok. Oftewel: ijskoffie, bij een barretje van formicatafels en plastic stoeltjes vijf minuten lopen van school. Ik betrap mezelf erop dat ik steeds op dezelfde stoel terecht kom.

Na het tweede lesuur hebben we nog een pauze. Hier vindt dan toch variatie plaats. Doorgaans is het een toiletpauze en dat is nodig, want een ritje naar het hotel is voor ons dames het gevolg. Er zijn toiletten in de school, maar, om met de woorden van smaakagent Rob te spreken, ‘daar word ik niet blij van’. Menig Neerlands studentenhuishouden valt erbij in het niet.

Afgelopen week hadden Ilja en ik een routine-doobrekende pauze. Ilja was die ochtend in een spijker gaan staan. Niet heel ernstig, maar diep genoeg om vragen te doen rijzen over Tetanusprikken. Hadden we die nu wel of niet gehad? Ilja dacht van niet, ik dacht van niet, de rest dacht van wel. Hoe dan ook, besloten werd dat Ilja na de lessen van vandaag, maar binnen 24 uur een tetanusprik moest halen en ik zou meegaan om preventief geïnjecteerd te worden. In deze pauze besloten wij de koffie te gaan drinken, die we de eerste pauze hadden gemist. Terwijl we naar onze ‘stamkroeg’ liepen, bespraken we hoe we het zouden aanpakken om een ziekenhuis te vinden. Juist op dat moment, duikt daar op miraculeuze wijze naast ons een redelijk ogende kliniek op! Nou, ja! Bij de balie maken we injecterende gebaren en roepen ‘tetanus’. De vrouw aan de andere kant spreekt geen woord Engels (en laten wij net het woord voor tetanusinjectie nog niet hebben geleerd), maar lijkt ons te begrijpen en terwijl Ilja zich schrap zet voor het eerste shot, breekt er een rel uit in de hal van de kliniek. Een oude zwerver, mager als een lat, met vier verschillende hoedjes tegelijk op zijn hoofd, een sarong aan en nauwelijks een tand in zijn mond komt binnengezwalkt en grist een tros bananen bij het Boeddha altaar weg. De verpleegkundige gaat op hem af en slaat hem al schreeuwend op de arm om hem naar buiten te dwingen. De man komt amper vooruit en zwaait weer de straat op. Zijn buit onder zijn arm geklemd. Ik krijg de indruk dat de verpleegkundige hem bijna laat begaan in zijn strooptocht. Hij kan de bananen vast nog beter gebruiken dan Boeddha.

Gewapend met anti-stoffen in onze spieren komen gaan we ons laatste lesuur van de dag in. Hoe de koffie was vandaag? Ehhh…

’s Middags hebben we voor onszelf, dat wil zeggen: na het woordjes stampen en maken van vertaaloefeningen. We hebben een strenge leraar.
Gisteren kregen we een briefing over volgende week, wanneer we onze werkplekken gaan bezoeken. We gaan collega’s ontmoeten, kantoren en scholen bezichtigen, kennismaken en… op huizenjacht. Of we om een koelkast kunnen vragen? Ja hoor, maar in Sen Monorom zijn die er nog niet veel. Tot voor kort was er gemiddeld vier uur stroom per dag. Ik ben heel benieuwd naar volgende week!

’s Avonds komen we vaak bij elkaar als groep om te eten. We hebben onze favoriete plekken, waarvan de nummer 1 sinds een week weer open is :) Maar ondertussen weet ik ook waar ik liever niet eet na zonsondergang.
Dat het leven hier voor heel veel mensen geen picknick is, wordt met absolute zekerheid duidelijk op de markt, als het donker is en de sporadische straatlichten aangaan. De markt is een prima plek om te eten, vooral als je van gebakken rijst en mie houdt, maar de eetlust vergaat menigeen snel door hongerige blikken die het eten van je bord afstaren. Eén stel ogen worden er meer en voor je het weet ben je als groep blanken omgeven door bedelende kinderen. Een tiental meter verderop zitten de ouders, te wachten op het geld dat hun spruiten van twee en half tot tien jaar oud ophalen. Deze kinderen willen alleen geld en trekken je aan je shirt tot ze merken dat ze het niet krijgen.
Eén keer maak je de fout wel iets te geven, dan is het alsof er uit alle hoeken en straatjes kinderen komen en is het einde zoek.
Er zijn ook kinderen die geen ouders hebben die wachten tot ze het geld komen brengen. Dit zijn kinderen die écht honger hebben. Zodra je opstaat, grissen handjes, zwart van het vuil, de restjes van je bord om het zo snel mogelijk naar binnen te schrokken.
Deze toestanden kwamen vooral afgelopen week voor, omdat het Chuam Ben feest was. Waarbij mensen rijst offeren aan hun voorouders. De allerarmsten trokken zodoende naar de omgeving van tempels om een hap rijst te kunnen vangen die de monniken daar rondstrooien.
Dit is één van die dingen waarvan ik wist dat het gebeurt en waarvan ik op de hoogte was gesteld door allerlei literatuur die ik las in mijn eigen, fijne huis, met stromend warm water en werkend elektrisch licht in Nederland, maar waarvan ik me niet kan en wìl afsluiten. Daarom ben ik tenslotte hier?! Om een heel klein stapje dichterbij het doel te komen dat elk kind naar school kan!

Maar ook hier leer ik van, zonder eten functioneer ik minder en kom ik niet aan het doel toe, dus is het besluit genomen om ’s avonds andere plekken te vinden. Gisteren stuitten we op een heel klein restaurantje, met plafondventilatoren ter hoogte van mijn kin waar ze spannende namen op de kaart hebben staan als: fried noodles with each other. Wat bleek te betekenen dat er zowel varkens-als rundvlees door de mie zat. Buiten het gevaar voor het verliezen van mijn hoofd door de snelroterende ventilatoren, was het heerlijk en in gemoedelijke sfeer eten. Vanavond maar eens terug voor de ‘eternal friendship’ wat een drankje hoort te zijn.

Het beste moment van de dag is toch de avond aan de rivierkade. Blikjes gekoeld Angkor bier, de koele avondlucht en de verkleurende hemel achter de Kizuna-brug. Hier spreek je de dag door, al dan niet met aanschuifende Khmer die hun Engels oefenen, of wij ons Khmer. Hier ontmoeten we andere ‘barang’ op vakantie, wereldreis of weekendtrip van hun expatbaan in Phnom Penh. Hier is de drie-benige aap met één oog stamgast en hier trekken de locals voorbij op hun motoren of heel langzaam rijdende Lexussen. (Alles draait om status, en wat heb je aan een Lexus als niemand ziet dat jij erin rijdt?)

Het is 13 uur in Nederland, 18 uur in Kampong Cham. Over een half uur gaat de zon onder en ik weet al precies waar ik zal zijn.
Routine.

  • 23 September 2009 - 11:03

    Mignon:

    Weer een erg leuk reisverslag! Geniet maar lekker van de routine in plaats van de hectiek in Nederland. ;-)
    Liefs,
    Mignon

  • 23 September 2009 - 13:12

    Mirjam:

    Wat kan jij ontzettend leuk schrijven! Het is echt super leuk om te lezen. Liefs Mirjam

  • 23 September 2009 - 13:52

    Albert:

    Wat weer een leuk verslag.
    Het is net een spannend boek dat je in een keer uit wilt lezen.

    Groet,
    Albert

  • 23 September 2009 - 14:09

    Marjolein:

    Jeltje wat schrijf je toch ontzettend leuk, elk verslag is een feestje om te lezen!
    Vrolijke groet marjolein

  • 23 September 2009 - 15:17

    Martin:

    ik sluit me volleidg aan bij de vroieg reacties.
    wanneer komt je eerste boek uit?

    x

  • 23 September 2009 - 16:28

    Jack (RRZ):

    Bij anderen kijk ik vaak eerst naar de nieuwe foto's. Bij jou naar het nieuwe verslag.
    Iedere keer weer boeiend.

  • 23 September 2009 - 16:49

    Yvonne:

    Hey Jeltje,

    Je schrijft bijzonder boeiend! Grappig om te lezen dat jij ook je routine weer opbouwt. Wij gaan ook weer aan de routine vanavond. Op het schema staat:
    6x2’-2x6’-4x3’
    95%-100%-95%)

    En daarna nog even aan de bar bij de RRZ. Het artikel komt er trouwens aan hoor.

    Liefs,
    Yvonne

  • 23 September 2009 - 17:29

    Wendy:

    Hey Jeltje
    Wat kan jij geweldig schrijven. Ik heb me maar "geabonneerd" op je reisverslagen :). Geweldig om te lezen! Hou het vol! Ik geniet in elk geval mee... het wordt al een beetje routine ;)
    groet Wendy (ex-collega ;))

  • 24 September 2009 - 16:26

    Christiaan:

    hey Jeltje,

    Hoe was de 'eternal friendship'?
    Jij doorbreekt mijn routine in ieder geval wel met je verhalen.

    Genietse! En ben benieuwd naar je verhalen van volgende week als je op je werkplek bent geweest.

    groet Chris.

  • 24 September 2009 - 18:37

    Eddy (RRZ):

    Tjongen Jeltje, wat een leven zeg. Ik maar denken na dat avontuur van dat wiel. Dit avontuur is niks voor Jeltje, maar wat blijkt, ik zat er weer 200% naast want Jeltje leeft voor het avontuur.
    He mar wat onwijs goed van je dapper vooral en wat lijkt het mij leuk zeg. Lekker nieuwe dingen doen, zien, proeven en ervaren. echt heel gaaf. Schrijf vooral veel op als het kan ik voeg je site bij mijn favorieten.
    PS: ga ff lekker onder dat stromende water staan te genieten...

  • 24 September 2009 - 19:35

    Jenny Van P:

    Wat ervaar jij veel dingen. geniet van de mooie dingen en ik volg je reisverslag

  • 25 September 2009 - 07:45

    Nienke:

    Ha Jel,

    Wat een belevenissen allemaal.....
    Leuk om te lezen!

    Lukt het allemaal al een beetje met je huiswerk?

    Veel succes en ik kijk al uit naar je volgende verslag!

    Dikke knuf van mij!

  • 26 September 2009 - 10:58

    Willy Molendyk:

    Hoi Jeltje- ik heb net van je moeder dit adres gekregen en ben dus gelijk eens gaan kijken op waarbenjijnu om te zien hoe het met je gaat. Spannend hoor, al die nieuwe dingen die zo elke dag op je afkomen....Ik kijk nu al uit naar het volgende reisverslag van je, erg leuk om te lezen....Je weet dat je altijd hier kan logeren als je een beetje een "vakantie" wilt hebben !?
    Groetjes voor nu,Willy

  • 28 September 2009 - 20:46

    Joke Van Der Kruk:

    Heel leuk en interessant om je verslagen te lezen. Heel veel succes en veel plezier. Geniet ervan. Ik wil graag je verslagen blijven lezen.
    Hartelijke groeten, Joke van der Kruk. OKG.

  • 29 September 2009 - 15:17

    Dédé:

    Hoi Jel, je verhalen gaan volgens mij nooit vervelen, dus ga lekker door. Let je wel een beetje op met de storm die jullie kant op komt? We zien je graag heelhuids terug over een tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 115733

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: