Birthdaygirl - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Birthdaygirl - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Birthdaygirl

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

15 September 2009 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Lang leve mij, want ik ben jarig! :)
Het is misschien wat kinderachtig, maar ik hou van verjaardagen: van cadeautjes en versiering, van bloemen en taart en vooral van feest!

Normaal gesproken was ik al flink in de weer geweest met eiwitschuim voor de merengue, boter en bloem voor de vruchtentaart, chocola voor de chocoladetaart… afijn, het moge duidelijk zijn.

Hier gaat het ietsje anders, maar ik ben écht jarig. Vanochtend was het eerste wat ik hoorde: ‘Gefeliciteerd birthdaygirl!’ van Ilja, mijn Nederlandse kamergenoot. De mix van talen wordt nog leuker, want we hebben straks weer les. Ilja en ik trakteren onszelf op een duur, westers ontbijt in het Mekong hotel. Hetzelfde hotel waar we eerst verbleven, maar dat we zijn ontvlucht vanwege de werkzaamheden. Het hotel wordt namelijk afgebouwd. In de kamers die niet bezet zijn, worden muren weggehakt, tegels stuk gedrild, stenen doorgezaagd voor de nieuwe balkons enzovoorts. Deze arbeid gaat gestaag door, terwijl wij genieten van ons stokbroodje met omelet en boter!!! Deze twee dollar voor ontbijt zijn niet helemaal budget-verantwoord, maar het was het zeker waard.
(Ik zie nu mensen hun voorhoofd rimpelen. Jaja, een dollar is inderdaad nog minder dan een euro. Maar bedenk dan eens dat een ontbijt van een hele ananas en een wafel met een plastic zakje suikerrietwater, erg lekker trouwens, net iets meer dan 50 dollarcent is… :)

Aangekomen bij school wordt ik verrast door Sarah uit Australië en Kirsty uit Schotland die prachtige lelies voor mij hebben gekocht en een knalrode hangmat! Ik kan niet wachten tot ik deze kan ophangen in mijn tuintje in Sen Monorom, of op mijn balkon, dat hangt er nog om.
Dara, onze leraar in de Khmertaal, heb ik gevraagd naar een bakkerij waar ik een taart kon vinden. Hij heeft een schitterende taart gekocht met mijn naam erop (correct gespeld en geloof mij, dat is hier vrij uniek met zo’n naam als de mijne) die hij als present aanbiedt. Wouw, het houdt niet op.

Na drie uur intensieve training, stoppen we een half uur eerder om met de rest van de groep te vieren en taart te eten. Nog meer bloemen en zoetigheden komen worden mijn deel. Ik word er bijna verlegen van.
We lunchen met de hele groep en daarna is het voor de middagklas tijd om te beginnen en voor ons tijd ons huiswerk te doen. Tja, dat gaat gewoon door. Je kunt ook niet álles hebben. Na het schikken van de bloemen in de onvolprezen vuilnisemmer en het maken van drie bladzijdes vertaaloefeningen, blijkt dat de mieren mijn verjaardagssnoepjes ook erg lekker vinden. Het nachtkastje krioelt ervan. Dan maar door de W.C. Toch jammer.

Maar niet getreurd, het is nog niet voorbij. Vanavond verzamelen we aan de Mekong oever voor een Angkor biertje en het nooit-vervelende mensen kijken. De bewegingslessen aan de oever zijn tweemaal daags en geweldig om te zien. Heel Kampong Cham loopt uit, vooral ’s avonds en doet mee met de leraren op een podium. Tot wel zo’n honderdvijftig mensen op een avond. Wie hier geen zin in heeft staat op straat te badmintonnen of in een kring een soort shuttle hoog te houden. De mensen houden hier van spelletjes, als de werkdag erop zit.
Terwijl ik dit schrijf heeft een flinke monsoen-regenbui de hitte enigszins verdreven en is de stroomstoring weer voorbij. Tijd om naar het beroemde café ‘Smile’ te gaan waar ze groene, kokospannenkoekjes hebben en, ook niet onbelangrijk, gratis Wifi.

Hier in Smile aangekomen, zie ik alle verjaardagswensen op de mail en op mijn blog, echt super!!! Bedankt allemaal!

  • 15 September 2009 - 10:39

    Chantal:

    Ha Jeltje,
    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Een hele fijne dag!
    Leuk om je verhalen te lezen.

  • 15 September 2009 - 10:50

    Roland:

    He Jeltje,
    van Harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    Groetjes, Roland
    (tot de volgende reisverslag)

  • 15 September 2009 - 11:13

    Jeroen R:

    Hey Jeltje,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!

    Leuk om te lezen dat je enthousiast aan de slag kunt.

    Groetjes
    Jeroen


  • 15 September 2009 - 12:25

    Arjan En Mirjam:

    Hoi Jeltje, een beetje verlaat door ons grote tijdsverschill nu vanuit Ecuador, maar: VAN HARTE GEFELICITEERD!!!! We wensen je een gezond en gelukkig jaar toe en bovenal Gods Zegen!

  • 15 September 2009 - 12:39

    Dianne (RRZ):

    Lieve jarige job, gefeliciteerd met je 27 lentes!

  • 15 September 2009 - 12:48

    Lies Vosselman:

    Hoi Jeltje,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Ik lees met veel plezier je belevenissen in Cambodja.
    Hartelijke groeten,

    Lies

  • 15 September 2009 - 13:00

    Tamara Koek:

    Hey meis,

    Lang zal ze leven
    Lang zal ze leven!!!

    Gefeliciteerd!!!!!!

    Gelukkig heb je een leuke verjaardag!!!

    kus

  • 15 September 2009 - 13:42

    Els:

    Hi Jeltje,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geweldig dat je zelfs daar in den vreemde zo jarig kunt zijn! Ik geniet van je verhalen, van het enthousiasme dat er vanaf vonkt. Nog een hele fijne dat vandaag. Geniet ervan!
    Liefs,
    Els Viande

  • 15 September 2009 - 14:11

    Noor:

    Heeee Jel,

    GEFELICITEERD!!!!!
    Superleuk ook om al je verhalen te lezen!


  • 15 September 2009 - 14:58

    Hans Gordijn:

    Proost!

  • 15 September 2009 - 15:25

    Wanda:

    Gefelicteerd met je eerste Cambodjaanse verjaardag! Heel veel plezier daar. Ik ben een beetje jaloers als ik al je avonturen lees. Ik kan het me allemaal nog zo goed voor de geest halen. Twee jaar is zo om! Geniet ervan daar! Maar dat komt wel goed zo te lezen!

  • 15 September 2009 - 15:38

    Jack (RRZ):

    Eeen beetje laat, maar goed bedoeld;
    Hiep, hiep, ....
    en nog heel veel leuke feestje!

  • 15 September 2009 - 15:40

    JEAN EN CARLA STAHLE:

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG

  • 15 September 2009 - 15:47

    Lydia:

    Hoi Jeltje!
    van harte met je verjaardag vandaag! gaaf om af en toe eens wat te lezen van je belevenissen daar, ik heb het nu wel erg druk met mn opleiding en mijn eigen groep maar toch af en toe even tijd maken voor andere dingen...
    Dus gaaf ga zo door en genietse daar!
    liefs van Lydia

  • 15 September 2009 - 16:05

    Albert Luten:

    Jeltje

    Van Harte Gefeliciteerd
    met je verjaardag.

    Geweldig die verhalen

    Albert

  • 15 September 2009 - 16:27

    Ruud En Sandra:

    Hoi Jeltje,
    Gefeliciteerd meid!
    Mooi om je reisverslagen te lezen. Het lijkt me een prachtige kleurrijke wereld.
    Ook het eten lijkt me zalig!
    Groetjes,Ruud en Sandra

  • 15 September 2009 - 17:46

    Sarah:

    Gefeliciteerd!!

  • 15 September 2009 - 18:36

    Jolanda En Jaap:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Maak er nog een gezellige avond van.

  • 15 September 2009 - 19:01

    Letty Vrijenhoek:

    Jeltje van harte gefeliciteerd met je verjaardag.vanmorgen je moeder gebeld en gefeliciteerd zij
    vertelde van je side met verslag heel leuk en we blijven je volgen groetjes familie vrijenhoek

  • 15 September 2009 - 19:40

    Paul En Nicole:

    Jeltje, gefeliciteerd!!! En blijven schrijven hoor, want je updates zijn interessant en heeel leuk om te lezen.


  • 15 September 2009 - 21:04

    Roelina:

    Hiep hiep hoera, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat kun jij heerlijk vertellen Jeltje, je ziet het bijna voor je gebeuren!
    Naar een sportschool hoef je dus niet te gaan.
    Heerlijk toch!
    Groetjes Roelina

  • 15 September 2009 - 21:19

    Jacqueline:

    Hoi Jeltje,

    Drukke dag gehad hier en nog niet aan een mailtje toegekomen, maar bij deze alsnog....
    Happy Birthday alsnog!!(Jij slaapt nu waarschijnlijk als ik dit typ..en leest hem morgen pas...)

    Leuk om je belevenissen zo te volgen en te lezen dat ze je daar ook heerlijk verwend hebben.

    Alle goeds en Zegen bij het komende levensjaar toegewenst in alles wat je nog gaat doen en beleven!

    Liefs,
    Jacqueline

  • 16 September 2009 - 17:45

    Martijn Olivier:

    Hoi Jeltje,

    Beetje laat misschien, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk te lezen al die verhalen van je!
    Groetjes martijn.

  • 16 September 2009 - 18:10

    Marin:

    Hoera!!!!!

  • 17 September 2009 - 05:44

    Peter Stolk:

    Het gaat goed met je, daar ben ik blij om. Je blog is boeiend om te lezen! Nog van harte gefeliciteerd hè!

  • 17 September 2009 - 11:24

    Martin:

    He Jeltje, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een leuke verhalen van je, het bruist er vanaf. Ga zo door!
    groetjes Martin

  • 17 September 2009 - 20:50

    Yvonne Heemskerk:

    Hey Jeltje,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Heb net even je verhalen zitten, je kan straks een boek schrijven! Wat een ervaringen en je hebt nog 805 dagen te gaan!

    In de laatste Roadie stond een artikel over het hardlooprokje. Moest gelijk aan jou denken, je was de eerste. Ik zal het artikel aan je mailen.

    Geniet ervan!
    Liefs, Yvonne

  • 17 September 2009 - 21:51

    Paul VSO:

    Hey Jeltje,
    Net je site gevonden, gefeliciteerd!
    Was is ff aan het rondkijken wat de mede VSO'ers beleven en vond zo je website. Leuk om je verhalen te lezen. Ben zelf nog druk bezig met de voorbereidingen voor Nigeria. Nog precies een maand...

  • 18 September 2009 - 15:21

    Alessandra:

    He Jeltje,

    Nog van harte! Zo te lezen heb je een hele mooie verjaardag gehad.

    Liefs Alessandra

  • 18 September 2009 - 19:11

    Monique:

    Hoi Jeltje,
    Wat klinkt dat toch allemaal heerlijk. Jouw verjaardag. En wat een prachtige taart heb je gekregen. Die zou hier wel zo'n 15 Euro waard zijn en dat is in Dollars.....? Wat een duur leven lijden we hier toch. Ik verlang wel naar zo'n hele ananas met suikerriet water hoor.. ik begin al te watertanden. Daar hoort wel het exotische weer bij.
    Wel, mijn verjaardag is morgen. De kinderen zullen me wel verrassen met prachtige zelfgemaakte cadeautjes waar zo'n juf als jij ze mee geholpen heeft. Ik ben benieuwd... En dan gaan we een lekker chocolade taartje eten en verder zal ik de dag grootendeels gebruiken om te kokkerellen. Indisch eten voor m'n familie, die komt morgen. Lekkere sambel goreng boontjes, babi ketjap, rendang, gado gado en natuurlijk nasi koening oftewel gele rijst. Ik was net bij mijn Iraanse kapper. In Iran eten ze ook gele rijst op hun verjaardag. Doen ze dat daar in Cambodja ook? Wellicht wel... groetjes, Monique

  • 20 September 2009 - 19:24

    Els Kohler:

    Hoi Jeltje
    ALsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Veeeeel te laat maar mijn internet-provider had mij geblokkeerd omdat er blijkbaar vanaf mijn e-mail adres allerlei spam de wereld in werd geslingerd. Uiteraard zonder dat ik hier zelf van op de hoogte was... :-)
    Je hebt een heerlijke stijl van schrijven. Ik geniet echt van je berichtjes. Je hebt een roeping gemist... Je kunt hier wel een boek van uitgeven!

    Mijn 50ste verjaardag (5 september) was ook erg leuk. Heel gezellig en knus. Lekker een stuk fietsen en daarna een feestje met live-muziek. Heerlijk. Heb er echt van genoten.

    Lieve groet,
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 115730

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: