Een oude gewoonte - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Een oude gewoonte - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Een oude gewoonte

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

14 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Het heeft een week geduurd, maar vandaag heb ik de moed gevonden en de stoute hardloopschoenen aangetrokken. Er is tenslotte in januari de Angkor marathon! Een beetje oefenen kan dus zeker geen kwaad, zelfs al ben ik van plan de tien kilometer te doen en niet meer. Aangezien ons hotel in aanbouw is, is uitslapen toch al geen optie. Zo kwam het dat ik om kwart over zes de zon zag opkomen boven de kolkende Mekong rivier, die gezien vanaf de grootste brug van Cambodja, het landschap een zilveren glans gaf. De lucht was helder en nog koel, terwijl de mopeds voorbij tuffen met balen rijst, vele kilo’s vruchten, groenten en alle andere dingen die straks op de markt verkocht worden.

De koelte die van het water af lijkt te komen, maakt het met een briesje aangenaam lopen. Langs de rivieroever is een groep jongeren aan het dansen, het lijkt een soort streetdance, op muziek die het best te beschrijven is als westers met lokale invloeden. Het ziet er aanstekelijk uit. Terwijl ik de trap naar de brug nader, wordt de muziek (weinig subtiel) beëindigd.

Over de weg richting Phnom Penh kom ik terecht in een contradictie. Terwijl links van mij het verkeer raast en de asfaltweg voor uren en uren rechtuit loopt, word ik van de rechterkant getrakteerd op doorkijkjes tussen de huisjes op palen door die een lust zijn voor het oog. Kleine weitjes met grazende, benige koeien (van die gebochelde koeien, zonder vlekken), kleine kinderen die heel blij in de modder spelen met alles wat ze kunnen vinden en beekjes en vijvertjes, omgeven door bomen, met zwermen libelles erboven.

Vele Cambodjanen beginnen net aan de werkzaamheden van de dag of genieten van een ontbijt onder een afdak langs de weg. Iedereen heeft al gehoord van de ‘nieuwe VSO-ers die zijn gearriveerd in het Mekong hotel. Dat is alweer oud nieuws. Terwijl een vrouwtje haar plaatsje voor het huis aanveegt, kijkt ze op voor een vreemd fenomeen. Een rennende barang (vreemdelinng/blanke) komt niet zo heel veel voor in Kampong Cham. Het echt hilarische moment komt later, want deze barang komt vlak daarna wéér langs, ze had dus niet eens haast ergens te komen. De gemiddelde Cambodjaan barst in lachen uit bij deze tweede ontmoeting :)

Een half uur later loop ik alweer door de ingang van het hotel. Ook hier wordt ik enigszins bevreemd aangestaard. Ik kan ze geen ongelijk geven, ik zweet als een otter. Zo bedrieglijk koel als het leek aan het begin, zo warm werd het met de razendsnel klimmende zon die het briesje had afgeschrikt en verbannen. De koude douche was nog nooit zo weldadig!

Leerpuntje: neem in Cambodja een lange coolingdown, van een hele dag ofzo…

  • 14 September 2009 - 09:27

    Laura:

    Wat schrijf je toch leuk Jel! Fantastisch om te lezen. Heb je inmiddels ook al Cambodjaanse kleding kunnen verkrijgen??

    Liefs van Lau

    p.s wacht nog altijd in spanning af op de beeb, misschien wordt het wel jou verjaardag;)

  • 14 September 2009 - 11:48

    Nienke:

    Er is er morgen eentje jarig, hoera, hoera,
    dat kun je wel zien dat ben jij!!!!

    Alvast van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag morgen!

    Drie dikke verjaarsknuffels van Wil, Nien en Thomas

  • 14 September 2009 - 12:21

    Monique:

    Alvast van harte gefeliciteerd met je allereerste Cambodjaanse verjaardag! Jij daar.. wij hier... en toch.. met een scherm en een toetsenbord ben je heel goed bereikbaar. Zeer zeker om je een superfijne verjaardag te wensen!!!!
    Hartelijke groetjes van..
    Monique
    (ps.. hebben ze daar nu papaya, doerian, mangosteen, lychees en ander heerlijk fruit?
    Eet er een paar voor me wil je... hmmmm)

  • 14 September 2009 - 16:24

    Jolanda:

    Hey Jeltje! Super leuk om steeds je verhalen te lezen. Volgens mij heb je het wel naar je zin. Gewoon lekker door blijven bloggen hoor!!!
    Enneh... alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Liefs

  • 14 September 2009 - 17:23

    Mieke Doeven:

    Ik geniet weer van je verslag,en ben op koopjes
    jacht voor je geweest.

  • 14 September 2009 - 17:37

    Diane:

    Hey jel,
    wat een leuke verhalen en wat schrijf je veel..gelukkig maar hoor. Zo blijf je er gezellig bij!
    Heel veel plezier en alvast een heel fijne verjaardag morgen...ik zal op je proosten!
    xdiaan

  • 14 September 2009 - 19:14

    Telle:

    Hoi Jel,
    Eindelijk een berichtje van mij...Ik heb je verslagen allemaal gelezen. Wat een indrukken allemaal! Erg leuk om te lezen!(we hebben geen foto´s nodig, want door jouw duidelijke beschrijvingen kan ik me alles levendig voorstellen) Heerlijk dat je daar ook aan het hardlopen bent. Morgen ben je jarig, ga je het op z'n Cambodjaans vieren? Alvast van harte gefeliciteerd!! We denken aan je! Liefs, van Telle, Cors en Justin

  • 14 September 2009 - 20:35

    Michelle:

    Hey Jeltje,
    Via deze weg ook van harte gefeliciteerd!!!
    Geweldig verslag, mooi hoe je alles beschrijft!
    Ik blijf je volgen, wat vond je btw van ons pakketje? Ik wil wel een foto hoor van een bloeiende zonnebloem hehe
    Mijn vakantie is helaas weer voorbij, maar het is wel heel lekker geweest. Bijna dagelijks aan het strand gelegen.
    Geniet van al je avonturen! Liefs Michelle

  • 14 September 2009 - 21:03

    Loes:

    Lieve Jeltje,
    Wat een gaaf verslag weer. Ik smul ervan. Het is hier nu 23.00 uur. Over een uurtje onze tijd ben je jarig. Van harte gefeliciteerd en maak er een feestje van.
    Dikke kus, Loes.

  • 14 September 2009 - 21:58

    Hans Gordijn:

    GEFELICITEERD! Zowel met de moed ook hier lekker te ontspannen met hardlopen en.... natuurlijk met je verjaardag!!!

    Groetjes,
    Hans

  • 15 September 2009 - 08:23

    Joyce:

    Hoi, hoi,

    GEFELICITEERD!!!!

    Zeker wel weer lekker hardlopen ondanks de warmte!

    Groetjes Joyce

  • 15 September 2009 - 08:25

    Dédé:

    Gefeliciteerd met je verjaardag! En je trakteert ons op schitterende verhalen!
    Ik neem wel een hapje taart op jouw dag vandaag. Wat eet jij??
    Liefs, Dikbuik Dédé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 115737

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: