'The plan is reality' - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu 'The plan is reality' - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

'The plan is reality'

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

08 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

‘What time does the 8 o’clock meeting start?’ Is helemaal niet zo’n rare vraag. Net als de uitspraak: ‘Time is elastic’.
Dat het plan de realiteit is, werd duidelijk toen een hoofd van een medisch provinciaal kantoor een tiental jaar geleden vertelde over de 32 ziekenhuizen die ze hebben. Het waren er op het moment van spreken acht. Ondertussen zijn het er echter 32.
In onze (overigens zeer interessante) trainingen een hoop ‘do’s’ en ‘don’ts’, tips en trucs, communicatieproblematiek en cultuurverschillen. Het is vooral andersom denken. Een korte samenvatting:
Do’s:
- Je eigen plek in de hiërarchie vaststellen.
- Gedag zeggen met de woorden: Chum riep shu
- Vragen naar vrouw, kind, moeder, opa, … Kortom de hele familie. Relaties zijn belangrijk om ook maar iets te kunnen bereiken.
- Schoenen uittrekken op kantoor.
- Een belangrijke directeur uitnodigen voor de openingsspeech bij een door mij georganiseerde workshop.
Don’ts:
- Schouders en knieën laten zien.
- Over politiek praten.
- Directe vragen stellen, het antwoord zal altijd ‘ja’ zijn.
- Een monnik een hand geven.
- Een kind een aai over de bol geven.
- Deze is voor de mannen: een vrouw aankijken. Tenzij je de $5000 bruidsschat wilt betalen.

Testje:
Wat doe je als een stoplicht niet werkt?
a) Je wacht, er is immers geen toestemming om door te rijden.
b) Je rijdt door, er staat immers nergens dat je moet stoppen.
c) Je rijdt om.

Uitslag:
a) Je bent vast Cambodjaans!
b) Inderdaad: de Hollander.
c) Erg onzeker typje in het verkeer, ik stel voor dat je nog wat rijlessen neemt :P

Over verkeersregels gesproken, er zijn er hier eigenlijk maar drie:
1) Zwaar voertuig gaat voor licht. (Dus een vrachtwagen mag voor een fiets, oeps, dat had ik moeten weten voor ik op de fiets sprong, wat overigens erg leuk was hier !)
2) Oud gaat voor jong. (Ja, grijze haren tellen hier nog.)
3) En deze telt eigenlijk niet meer mee, maar ik ben al zover gevorderd met de verkeersregels dat ik hier nu niet meer onderuit kom: mannen gaan voor vrouwen (grrrr).
Dus… Je begrijpt: veel leren, maar ook heel veel plezier op de fiets, met de soep en stokjes en met de mensen van de groep. We hebben trouwens afgelopen weekend een stel Nederlanders ontmoet die hier al een tijdje zitten (Onno en Elise) en ontdekt dat Phnom Penh heel wat te bieden heeft aan barretjes, leuke straatjes en tentjes.
Je ziet het, ondanks alle studie en het vorige deprimerende verhaal, vermaak ik me erg goed hier. Morgen naar Kampong Cham voor de taaltraining. Dat wordt blokken!

  • 08 September 2009 - 13:33

    :

    mooie foto's en mooi verhaal!
    Morgen kampong Cham...

  • 08 September 2009 - 15:20

    Jack Vd Pol (RRZ):

    Leuke verhalen!
    Mbt verkeersregels;
    Jij als jonge vrouw op een fiets...Kom jij ooit op de plaats van bestemming?!
    Veel plezier en ik blijf lezen.

  • 08 September 2009 - 16:16

    Loes:

    Gaaf Jeltje, jouw verhalen! Ga zo door!

  • 09 September 2009 - 07:00

    Peter:

    Ha Jeltje! Goed om te lezen dat je er bent en al flink gemotiveerd van start bent gegaan!

  • 09 September 2009 - 11:33

    Katinka:

    Ik heb vanmiddag even alles gelezen wat je tot nu toe hebt meegemaakt. Wat een indrukken zeg. Ik vind het echt leuk om alles over je te lezen. Ga zo door...Super. Of zal ik zeggen: GAAF!!!

  • 09 September 2009 - 11:58

    Saar:

    Klinkt indrukwekkend, ben benieuwd naar meer foto's!

  • 09 September 2009 - 17:04

    Alessandra:

    He Jeltje,

    Wat schrijf je mooi zeg! Leuk om zo je verhalen te kunnen lezen.

    Liefs Alessandra

  • 09 September 2009 - 17:12

    Mieke Doeven:

    Succes met je taalstudie, denk maar zo dat taalfoutjes ook heel charmant kunnen klinken!

  • 09 September 2009 - 19:08

    Marin:

    Ik lees door, veel plezier en mooie indrukken nog!

    Marin

  • 09 September 2009 - 19:24

    Els Kohler:

    Hoi Jeltje
    Bedankt voor je verjaardagskaart voor mijn 50ste verjaardag. Erg lief!
    Ben wel echt 50 geworden, zowel op mijn werk als thuis veel aandacht aan besteed. Was erg leuk!

    Lees je reisverslagen met veel plezier. Het klinkt allemaal erg goed. Veel succes!!

    Lieve groet,
    Els

  • 09 September 2009 - 20:37

    Henk Moraal:

    Mooi verslag Jeltje, doorgaan met je verhalen wij genieten er van.
    vraag: hoe zit het met huisdieren? honden katten muizen?

  • 10 September 2009 - 08:32

    Mignon Schaap:

    Hoi Jeltje,

    Fijn te horen dat je je goed vermaakt! Wat een bijzonderheden allemaal, zeg. Erg spannend. Veel succes met je Khmer lessen! We houden contact.

    Groetjes, Mignon

  • 10 September 2009 - 11:21

    Blondie:

    Hey Jeltje!

    Wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt....wacht met smart op je nieuw ervaringen en verhalen :)

  • 11 September 2009 - 08:29

    Wendy:

    Hey jeltje,

    Wow wat een mooie verhalen. Heel leuk om te lezen vanuit dit wat saaiere landje. Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 11 September 2009 - 11:41

    Jan Arie & Marijke B:

    Dat testje vond ik echt geweldig... Haha! Ik zie het helemaal voor me!

    Leuke verhalen. Volhouden!

    Groetjes, Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 115731

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: