S21 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu S21 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

S21

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

08 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Je weet wel van die plekken die een verhaal hebben. Niet alleen omdat je dat nou toevallig in de reisgids hebt gelezen en met behulp van een tandenloze cyclorijder opzoekt. Maar omdat, als je er komt, de plek een sfeer uitademt die de lucht ijler lijkt te maken. Een plek waar geschiedenis werd geschreven door misère. De S21 gevangenis in Phnom Penh is zo’n plek.
In de jaren zestig werd er een school gebouwd. Gewoon een school waar Cambodjaanse jongens en meisjes voor het eerst komen als ze zes zijn. Vol verwachting in hun blauwe broek of rok en witte bloes, stil luisterend in de banken, want ja, zo zat het onderwijs hier nu eenmaal in elkaar. Rennend op het plein in de pauze, rekkend op de klimrekken, spelend onder de boom in het midden. Klinkt haast idyllisch, toch?
Slechts tien jaar later was er niets vriendelijks meer te zien. Het was in 1975 dat Pol Pot, als leider van de Rode Khmer, Phnom Penh innam en de stedelingen naar de rijstvelden verbande. Pol Pot zag vijanden in veel mensen. Doktoren, leraren, technici, mensen met een bril, mensen met een mening. Pol Pot was een wantrouwend man. Ook een gevaarlijke, want hij had ontegenzeggelijke macht om al de mensen die hij wantrouwde te executeren. Even buiten de stad is het massagraf,één van de beroemde Killing Fields, waar de slachtoffers van de S21 naartoe werden gebracht. Dit is slechts één van de vele… Voor de executie werden twintigduizend mannen, vrouwen en kinderen (zelfs baby’s) bijeengebracht in de klaslokalen van de voormalige school. Een aantal lokalen verdeeld in tweeën voor de officieren, een aantal verdeeld in celletjes door omvallende muurtjes van baksteen (wie heeft de aannemer vermoord?) en zelfs hele lokalen met rond de vijftig gevangenen, allen vastgebonden met de handen op de rug.
De speeltoestellen werden martelwerktuigen, het plein een schavot.
We staan met een groepje VSO-ers in een ruimte waar de foto’s van alle slachtoffers hangen. Het enige tastbare wat er van hen over is. Alle administratie is verbrand. Onze gids is 49. Hij heeft het meegemaakt. Niet de gevangenis, wel het bewind van de Rode Khmer. Hij vertelt over het stiekem eten van een vis die hij samen met een ouder vriendje ving. Hij was niet verantwoordelijk voor deze misdaad, zijn oudere vriend stond hoger in hiërarchie. Toch zat hij fout, vindt hijzelf. De door jou in Cambodjaanse wateren gevangen vis eten is immers stelen van de staat. Zijn vriend en hij hadden geluk. Ze zijn niet gestraft en leven nog. Dat wil zeggen, hij weet niet of zijn vriend nog leeft.
Pol Pots genocide was even effectief als verschrikkelijk, na de invasie van Vietnam in Cambodja waren er nog zo’n vijftig doktoren in het hele land, met de leraren en andere opgeleide bevolking was het niet beter. De S21 gevangenis heeft zeven overlevenden. Zelfs de eigen officieren vonden hun dood vastgebonden in een metalen bed in een wit-geel betegeld klaslokaal.

• 08 September 2009 - 13:35

Ontzettend goed verwoord, Jeltje.
    Nou zeg.

• 08 September 2009 - 18:40

Christiaan:

Wow heftig verhaal.
    Dat zal een indrukwekkende dag geweest zijn voor jullie.
    Hier alles z'n gangetje. Na drie weken zit ik er eindelijk weer in. Heb een leuk klasje, HP's bijna af en samenwerken met nieuwe assi gaat ook goed.

groeten Chris.

• 09 September 2009 - 13:37

Hans Gordijn:

Weer heel wat anders dan de kids hier... Gelukkig heeft onze school een heel andere geschiedenis.

Vraagje: Heb je ook een privé mail adres? Ik moet je nog wat zakelijke post sturen..
    Je oude baas...

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009