Geuren - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Geuren - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Geuren

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

06 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Elke plek heft zo zijn eigen geur. In mijn Nederlandse keuken rook het vaak zoet naar versgebakken muffins, bijvoorbeeld :) In mijn badkamer ruikt het vaak naar zeep, in het toilet naar eucaliptus. Dat ben ik gewend.
Het spreekt voor zich dat dat nu anders is. Dat begint al op het vliegveld, hoewel ik daar door een snotterneus geen aandacht voor had. Op traanzout na, geen spektakel.
Het Singaporese vliegtuig is niet vol en een gangpadplek is voor mij en mijn stelten. Ondertussen zit Ilja bij het raam, die bij het instappen vrolijk kon vertellen dat ik niet degene ben met de meeste bagage. 45 kg, en geen vuiltje aan de lucht, hoera voor Singapore airlines! De rijst komt al langs voor de lunch de bijbehorende koriander dringt alweer door mijn reukorgaan door.
Het is een vlucht van twaalf uur, die, met behulp van een stuk of vier films, spoedig verloopt. In Singapore komen we goed door vele controles en met een rondvlucht over Cambodja (via Siem Reap: zoek het maar eens op, zeer onlogisch om in Phnom Penh te komen).
Phnom Penh is geweldig! We hebben enkel koud water, maar wel een douche. Geen internet, maar wel elektriciteit. Geen airco, maar wel een hard blazende ventilator. Het ontbreekt ons dus eigenlijk aan niets. Op de kruispunten en grote wegen overheersen de brandstofdampen van motors en tuctucs. Maar in de straatjes en bij de huizen is het de wierook die je ruikt. Ook in ons VSO-huis trouwens. Straatstalletjes koken op praktisch op de weg de meest lekkere noodlesoup die je je kunt voorstellen. De markten zijn niet te beschrijven. Denk: levende/rotte vis, vlees dat al een paar uurtjes in de klamme hitte hangt. Afval overal, bijvoorkeur net naast de plek waar de vis op de straat wordt schoongemaakt. Groenten in alle soorten en maten, vooral groene bladeren en stengels, kleurige roze vruchten met stekels, kruiden, bloemen, sjaals, kleding, offer schaaltjes,motorbanden, kokosnoten en dan nog de motoren die er rustig tussendoor tuffen!
We hebben kennisgemaakt, plannen gemaakt (ik ga toch allemaal nieuwe kleren moeten kopen, korte rokken/broeken en T-shirts zijn hier not-done voor het werk) en een cyclo-toertocht gemaakt. We zijn zelfs in de S21 gevangenis geweest. ‘Afschuwelijk’ is daarvoor een understatement. Meer over deze geschiedenis een andere keer.
We zijn tot woensdag in Phnom Penh. Daarna door naar Kampong Cham voor de taaltraining. Dus ik ga nog maar eens de markt op, op zoek naar laaaaaaaange broeken.
Tot snel!

Een eerste keer voor alles, bijv.:
- Een stop in Siem Reap, waarbij we uit het vliegtuig geloodst worden, met onze jas, tas en helm, om vervolgens een rondje over het vliegveld te sjouwen met onze jas, tas en helm (WARM!!) om daarna weer met onze jas, tas en helm op precies dezelfde plek terug te gaan zitten??
- Rijden in een cyclo, waarvan de chauffeur een voorkeur heeft voor róde stoplichten. Ziet hij de auto’s die recht op ons afrijden en nog 10 meter naast ons zijn?
- Een olifant zien in het centrum van Phnom Penh en je eerst afvragen of het je jetlag is of dat hij echt is. Hij was overigens echt, mijn mede-volunteers zagen hem ook, maar wacht, zij hadden natuurlijk ook een jetlag…
- Een anchor biertje drinken in een Cambodjaanse homobar (blijkbaar) met een ober die claimt Beyoncé te heten.

  • 06 September 2009 - 07:37

    Arjan En Mirjam:

    Hoi Jeltje
    Wat een heerlijke verhalen, we krijgen gelijk weer zin om naar Azië te gaan. Maar wij vertrekken vandaag naar Zuid Amerika, ook heel leuk!
    We wensen je alvast heel veel succes om de taal onder de knie te krijgen en hopen dat je lange broeken kunt vinden!
    Groetjes!

  • 06 September 2009 - 08:10

    Marjolein (pijnacker:

    Ha Jeltje,

    Wat bijzonder om op deze manier het mooie/grote avontuur wat jij beleefd te mogen en kunnen volgen.
    Ik vind het leuk om te lezen wat je mee maakt, en kijk nu al uit naar je volgende verhaal! Ik wens je een ontzettend mooi avontuur met verschrikkelijk veel mooie momenten.

    Groetjes marjolein

  • 06 September 2009 - 09:49

    Ellen Duijzer:

    Hoi Jeltje,
    Spannend allemaal. En dan ben je nog niet eens met je werk begonnen.
    Ga je de taal leren?
    Heel veel plezier én sterkte gewenst. Ik ga je verslagen volgen.
    Groeten, Ellen

  • 06 September 2009 - 10:57

    :

    Mooi man.
    Ik zit nu tegenover je terwijl ik het lees. Of eigenlijk, niet.
    Jeltje is naar de WC mensen!!!
    Straks naar een traditioneel Cambodjaans restaurant en morgen... Geen idee.
    Liefs,
    Ilja

  • 06 September 2009 - 11:03

    Gerbert:

    Hey Jeltje,

    wat betreft de geur hier hoef je niet jaloers te zijn want Fleurtje heeft vanochtend weer aardig haar best gedaan.
    Fijn te horen dat je goed bent aangekomen. Succes met je langebroekjacht!!

  • 06 September 2009 - 11:32

    Mieke Doeven:

    Je schrijft goed en met de nodige humor.In de kerk vroeg o.a. Cathy naar je, je hoort nog van anderen uit de gemeente!

  • 06 September 2009 - 11:55

    Erika Frijmann:

    Hoi Jeltje, wat een avontuur! Fijn dat de reis achter de rug is en dat dat in ieder geval goed is verlopen. Behalve de rode Khmer (hoe schrijf je dat eigenlijk) weet ik niets van Cambodja. Ben dus heel benieuwd naar jouw verhalen. Van je moeder zal ik ook wel e.e.a. horen op de Cantorij of in de kerk, maar ik heb me ook maar gauw aangemeld om jouw blog te volgen.
    Succes met de taaltraining. Ik hoop voor je dat je meer aanleg heb voor vreemde talen, dan ik, haha.
    Groet, vanuit het Zoetermeerse

  • 06 September 2009 - 13:31

    Christiaan:

    Hey Jeltje,

    Goed om wat van je te horen. Volgens mij heb je het wel naar je zin daar. Als iets stinkt, koop gewoon zo'n offermandje en steek die wierook in de hens. Over twee jaar kun je vast geen wierook meer verdragen. Succes met je taalcursus!

    groet Chris.

  • 06 September 2009 - 15:30

    Josephine:

    Hey Jeltje!

    Fijn om wat van je te lezen!

    Zo nu en dan maar even je neus dichtknijpen, heb je knijpers?

    Liefs,

  • 06 September 2009 - 17:20

    Marije En Gert:

    Haai Jeltje!

    Fijn dat je veilig aamgekomen bent bij de eerste bestemming!
    En wat een avontuur alweer beleefd de eerste dagen! Leuk om te lezen, succes, denken aan je!

    xx

  • 06 September 2009 - 17:35

    Nanda:

    He Jel, klinkt goed allemaal! Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt (dat las ik tussen de regels door ;) Die gevangenis was inderdaad afschuwelijk he, met die bedden... getsie! Heb je het çambodjaans invoegen' al onder de knie? Ik stuur je snel een mail!

  • 06 September 2009 - 17:46

    Nienke:

    Lieve Jel,

    Fijn dat de reis achter de rug is en dat je goed
    bent aangekomen.

    Gaaf dat je gelijk al een reisverslag gemaakt hebt; leuk om te lezen!
    Wat een belevenissen allemaal......

    Ik wil je een hele mooie tijd toewensen en voor dalijk heel veel succes met de taaltraining!!!

    Dikke kus, Nien

  • 06 September 2009 - 18:37

    Loes:

    Hoi Jeltje,
    Fijn om wat van je te lezen. Raar hoor, jij aan de andere kant van deze aardbol.
    Geniet en hou ons maar op de hoogte. Succes met alles.
    Liefs, Loes.

  • 06 September 2009 - 19:16

    Kiki:

    Ja, super. Vooral dat wc-bezoek is fantastisch om te weten natuurlijk (dank Ilja!!!!). Ik moet nog even een helm kopen en dan kan ik ook weg!!!!
    Sxs,beiden. kiki

  • 06 September 2009 - 19:32

    Esther (RRZ):

    Ha die Jeltje,

    Wat een belevenissen zeg, ik ben nooit in Azië geweest, maar over al de luchtjes hoor je iedereen. Geniet van alle belevenissen, dan geniet ik met je mee!

    Groetjes van Esther.

  • 06 September 2009 - 21:46

    Hans :

    Heeee, Jeltje. Gaaf te weten dat jij bijna op de ander kant van de werldbol rondloopt. Logisch toch dat het daar ietsje anders is :))))Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Wat is het leven hier dan saaaaaiiiii.... Groetjes, je ouwe baas.

  • 07 September 2009 - 15:35

    Mirjam:

    Hey Jeltje,

    Wat fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Je gaat vast een spannende tijd tegemoet. Ik ben heel benieuwd naar jou verhalen. Zet hem op! Liefs Mirjam

  • 08 September 2009 - 07:43

    Dédé:

    Hoi stoere wereldverbeteraar,
    Heerlijk om je avonturen en ervaringen te lezen. Wel bijzonder om ieders reactie ook te kunnen zien. Lijkt me wel handig voor jou, overigens. Hier is het gelukkig ook weer lekker weer, maar niets in vergelijking met jou! Sterkte met die lange broekenjacht. Dat wordt nog wat. Maar driekwart staat jou ook heel goed, hoor :-)
    Liefs en geniet!
    Dikbuik Dédé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

In het land van de Khmer

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Mummy

10 Januari 2010

Feestdagen

10 December 2009

Werk

23 November 2009

Nachtleven in Sen Monorom

12 November 2009

(T)huisdieren
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 115734

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: