Deze week: Een verrassend einde - Reisverslag uit , van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Deze week: Een verrassend einde - Reisverslag uit , van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Deze week: Een verrassend einde

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

09 September 2011 | ,

Zes dagen voor ik 29 word, twee jaar en zes dagen sinds ik voor het eerst voorzichtig voet op Cambodjaanse bodem zette en het was mijn meest chaotische week in Mondulkiri.

Een week eerder.
De kleine vergaderruimte in het provinciekantoor is het toneel van een workshop verzorgd door twee trainers van het ‘Teacher trainer college’ uit Stung Treng en georganiseerd door ‘ons’. ‘Ons’ is mijn VSO collega Linda uit Stung Treng, Edwin en ik. Wij kwamen op het idee van deze training tijdens een workshop in Phnom Penh waar wij allen bijeen waren. Donderdag tot en met zaterdag gaven deze trainers een geweldige training voor een Mondulkiri trainers team dat de vorig jaar geimplementeerde leesmethode beter moet gaan coordineren en opvolgen. Een idee dat enthousiaste bijval vond van team Mondulkiri. Helaas vond de sleutelpersoon van het provincie kantoor (het hoofd van inspectie) het tijdens de workshop ineens beneden zijn waardigheid op te draven, behalve op een moment om uitnodigingen voor een andere workshop uitgebreid te bespreken met de deelnemers, terwijl de trainers schijnbaar onverstoorbaar hun training stonden te geven.
Ondanks dat is er een veelbelovende start gemaakt en zijn we nu data aan het bespreken voor de eerste training door het Mondulkiri team aan de leraren op de scholen waar we werken. Mits we toestemming krijgen van de grote baas uiteraard, wat altijd op het laatste moment kan worden ingetrokken, maar zover zijn we nog niet.Wat is het verhaal achter dit nukkige inspectiehoofd?

Drie weken eerder.
We zijn weer in het provincie kantoor, in een andere workshop, over ‘gender’ dit keer. Een onvertaalbare term, net zoals ‘monitoren’ of ‘empoweren’. Hoe dan ook, deze workshop, waar ik in een vorige blog al over schreef, werd gegeven door deze meneer, die er zelf een aardig idee op na houdt aangaande het onderwerp. De gender workshop moest namelijk gegeven worden voor vrouwen en ook als eregast op het erepodium moesten willekeurig gekozen vrouwen plaatsnemen. En ik. Bij andere workshops maakt het aantal vrouwen dat deelneemt geen belangrijke rol in, uiteraard.
Aan het einde van deze workshop ontstond er een dispuut over geld. Het hoofd van inspectie had eerder de betalingslijst goed gekeurd, maar nadat de ‘facilitator’ (heb je weer zo’n woord) die 3 uurtjes was komen opdagen niet betaald was omdat deze niet op de lijst stond, vond het inspectiehoofd dit reden genoeg de samenwerking op het spel te zetten. Een stil probleem werd het, want het werd half uitgelegd door middel van een briefje met een bedrag eraan vastgeniet dat op mijn tafel werd geschoven. De briefjes die we uiteindelijk, na overleg met het programma kantoor van VSO, hadden betaald aan de arme ‘facilitator’. Meneer vond het niet genoeg en inspectiehoofd vond het nodig zijn (veel hogere) trainersbedrag te geven. Met het een tweede keer betalen van het trainersgeld was deze situatie lang niet opgelost. Nog altijd loopt deze man uit gesprekken waar wij als VSO bij betrokken zijn en hij heeft een persoonlijk probleem met ondergetekende die hij heel hard probeert niet te zien. Ook niet bij tegenkomen in deuropeningen en in het voorbijgaan. Uiteraard zitten wij niet zo gemakkelijk bij de pakken neer en roepen wij gewoon iets harder ‘tjoem riep soe-a’ (goedendag).

Maandag 5 September
Ja hoor, een volgende workshop. Om mijn wezensstaat goed te begrijpen moet ik even uitleggen dat het regenseizoen is, wat trouwe lezers al lang wisten, en dat de koude regen de ratten in mijn huis doet schuilen, een feit dat minder bekend is onder de trouwe lezers wellicht. Serieus slaap gebrek is het gevolg. Buiten de rol die onze harige huisdieren spelen, wordt dit tekort aan nachtrust ook veroorzaakt door de prive school die naast mijn huis is geopend en die elke ochtend om 6 uur (inclusief zaterdag) start met een pingel melodietje dat doet denken aan een speeltje met een trektouw dat wel eens boven een wieg gehangen wordt door ouders met het weinig empathische idee dat een persoon daarvan in slaap gewiegd wordt. De overige uurtjes worden volgeblaft in een vraag-en-antwoord spel uitgevoerd door de Hondenroedel van Sen Monorom, waarvan de hond van mijn landlady the ‘leading voice’ is geworden.
Enigszins afgemat verschijn ik om half 8 op kantoor om te ontdekken dat de door ons uitgenodigde leerkrachten keurig op de stoep staan. Niks mis met dit plaatje, behalve dat we ze hadden uitgenodigd voor donderdag, omdat ik op die dag ons deel van de vijfdaagse workshop zou verzorgen over wiskunde didactiek. Het blijkt dat de goedkeurings brief en uitnodiging plus agenda, waar Tak twee dagen over heeft gedaan niet begrepen werd. We begrijpen dat we de situatie aan hoger hand moeten uitleggen, inclusief onze bereidheid dubbel benzine te betalen voor de mensen die nu gekomen zijn, maar geen daggeld zullen ontvangen. We leggen de situatie netjes uit. Het hoofd van inspectie schudt lachend en de grote baas is woedend. ‘Dan geef je je workshop vandaag maar, het is toch makkelijk, het is maar grade 1 en 2 wiskunde’ is zijn uitspraak. Dat doen we dus. In het uur dat de grote baas zijn gebruikelijke speech houdt: voorbereiden met Edwin’s vertaler Torn , snacks en water regelen, ruimte regelen, materialen meegraaien, ieder ander die meewerkt aan deze workshop op de hoogte stellen en instrueren waar de mensen heen moeten en om welke mensen het gaat, een ochtend workshop geven, kopien maken van de snel in elkaar gezette handouts, die de werknemer van de kopieerwinkel zeer hulpvaardig alle 300 door elkaar gooit door er een kopie taak tussendoor te gooien, envelopjes en kleine biljetten regelen, snacks, water, sleutel te pakken krijgen, middag workshop geven, evalueren, zorgen dat de bedragen bij de juiste mensen komen, tot op de kilometer.
En dan...Naar huis.

De dinsdag die volgt probeer ik met Chak de woensdagmiddag voor te bereiden. Een middag die wij volgens de oorspronkelijke planning zouden vullen met ideeen en instructies voor klassenmanagement bij gebruik van meerdere niveaus en groepwerk. Voorbereiden weer in haast met Chak die tussendoor vergaderingen met Paul en district officers (voor onderwijs) heeft, want dat is handig nu ze er toch zijn. Een menig stressvol uurtje later blijkt ’s middags blijkt dat het inspectiehoofd zijn workshop uit heeft laten lopen en worden we niet geacht de workshop te geven. Dit wordt allemaal dramatisch uitgespeeld met weglopen uit de ruimte en vervolgens uit het gesprek om dit ‘misverstand’ op te lossen door de veroorzaker van het probleem zelf (degene die ook de agenda heeft aangepast ingaande tegen gemaakte afspraken; dat wij de middag voor onze rekening nemen). Wij spelen braaf ons deel en doen nederig en beleefd om dan toch maar de lieve vrede te bewaren en ja hoor, nadat we de man tot in zijn kantoor konden volgen, verwaardigd hij de wachten de leerkrachten met zijn presentie en uren lange monologen. Onze voorbereiding ligt ongebruikt aan de kant.
Donderdag geven we dan nog maar een keer de wiskunde workshop. Gelukkig is Torn nogmaals zo vriendelijk om bij te springen en mee te helpen als vertaler. We hebben gerepeteerd en de workshop verloopt soepel.

Vrijdag vind ik mezelf buiten de vergaderzaal, in de bus naar Kampong Cham.
Ik heb een gesprek met Kape. De locale organisatie, voluit: Kampuchean Action for Primary Education, is een partnerorganisatie van VSO. Zij hebben een gat te vullen in een nieuw project waarbij ze de minimum standaard van een aantal doelscholen willen verhogen. Dit kan door middel van een budget dat binnen is gekomen. De scholen blijven staatsscholen, maar met ervaren management uit het zakenleven. Zij willen iemand die kan helpen bij het ontwikkelen van het curriculum, leraren training, evaluatiestructuren en -instrumenten en management. Iemand met jarenlange ervaring als schooldirecteur (dus) en met een staat van dienst in het secundair onderwijs. Ervaring die ik zeer zeker niet heb. Toch zat ik daar, met mijn ervaring in het Cambodjaanse onderwijs in Mondulkiri, het begeleiden van leraren en mijn enthousiasme. En terwijl mijn enthousiasme groeit met de informatie die ik over dit project krijg, groeit er ook enthousiasme aan de andere kant van de tafel, want diezelfde avond krijg ik een telefoontje dat Kape het wel ziet zitten met mij! Zes maanden zal ik in de derde stad van Cambodja aan de Mekong wonen en werken, op de weg tussen Mondulkiri en Phnom Penh. Eerder dan januari kan ik niet starten, want de reis door India staat al gepland voor november en begin december en ja, een derde december zonder Kerst, familie en Hollandse vrienden kan toch echt niet.

Tot in December allemaal!

  • 09 September 2011 - 17:52

    Diane:

    Hey jel,
    geweldig verhaal weer! Maar aan het einde lees ik wat minder leuk nieuws voor de Nederlanders hier, maar voor jou natuurlijk erg leuk nieuws (want dat wilde je graag) 6 maanden contract verlenging, maar wel ergens anders en natuurlijk iets nieuws en interessants. Gaaf hoor! Gefeliciteerd!!!!! Jammer je in februari niet te zien ;( maar 6 mnd later......juli/augustus?!?! Volgende week skypen in het weekend? kus diaan

  • 09 September 2011 - 20:15

    Mirjam:

    Hey Jeltje,

    Wat een leuke nieuwe uitdaging voor je, super. Wij hopen je in december te zien.

    Liefs en een dikke kus van Mirjam, Gerbert, Fleur en Naomi!

  • 09 September 2011 - 21:11

    Telle:

    Hoi Jel!
    Gaaf dat je nog 6 maanden kan blijven én een hele uitdaging. Wel fijn dat je in december terug komt, dan kan je na je vakantie in Ned. er weer tegenaan!
    Hoe lang ben je van plan in december te blijven?
    Liefs Telle

  • 09 September 2011 - 21:58

    Chris:

    Hey Jeltje, ratten in je huis en zo'n school naast de deur. Was dat niet genoeg reden om er een eind aan de breien :-) Leuk voor je die nieuwe baan en gezellig dat je deze kant opkomt! Groet Chris

  • 10 September 2011 - 03:54

    Nelleke:

    Gefeliciteerd! Leuk dat je nog even bij 'ons' in Cambodja blijft. Super!

  • 10 September 2011 - 04:44

    Dominique:

    sjoe dat heb je allemaal super goed aangepakt zo te horen. hey wauw, naar K
    C! Dan kunnen we met ali et co gezellig pintjes pakken aan de mekong....tof voor je die verandering!

  • 10 September 2011 - 04:50

    Ilja:

    Wat een eikele die gast!!!! Niet te doen. Heel fijn dat je binnenkort lekker in Kampong Cham zit! Joehoe! Lekker dicht bij PP en af en toe gezellig nieuwe VSO-ers leren kennen. Niets mis mee, toch?
    Bovendien zijn verder alle VSO-ers die voor Kape werkten vervolgens vast medewerker gewordn voor een 'normaal' salaris, dus....
    Toppie! X

  • 11 September 2011 - 11:27

    Katinka:

    Wat een mooi einde van een belabberde week. Heb je je muizenval al uit de kast gehaald voor je schattige huisdiertjes. Ervaring genoeg zou ik zeggen of weten die diertjes inmiddels ook van jouw vernietigingswapen. Wat leuk ook om te horen dat je nog 6 maanden mag blijven. Jammer alleen voor ons. Moeten we nog langer zonder je. Al maak je het wel goed door even te komen in december. Ik ga een plekje in mijn agenda vrij houden. En we beginnen al vast met het spandoek!!!! :)

  • 12 September 2011 - 06:24

    Coby:

    Hoi Jeltje,
    wat goed dat je kan blijven! Wel leuk in een nieuwe omgeving lijkt me. Moet ik misschien maar weer een ticket boeken om alles daar te komen bekijken!
    Leuk dat je in december komt, zal wel even afzien worden voor je, zo'n winterjas, haha.

  • 12 September 2011 - 07:56

    Monique:

    hoi Jeltje,
    Wat een verrassend ..eind al goed.. verhaal! Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Dus toch een verlenging van je verblijf.... Fijn dat je nog wel even naar huis kan! Je zult vast wel eens verlangen naar gewone Hollandse winterse kou, warme chocomelk, kruidnootjes. Nu maar hopen dat het sneeuwt en/of dat er ijs ligt als jij arriveert! Leuk als we je weer ns 'live' kunnen spreken! Groetjes, Mo

  • 12 September 2011 - 16:02

    Leandra:

    Hoera, dat is in ieder geval met 1 bus te bereiken vanuit BB! Wat een verhaal zeg van die workshop: petje af dat je het zo hebt opgelost, ik was waarschijnlijk allang een palmboom ingevlucht!

  • 15 September 2011 - 13:26

    Jeroen:

    Hee Jeltje,

    Gefeliciteerd! Zowel met je verjaardag als met je nieuwe job.
    Groetjes,
    Jeroen

  • 15 September 2011 - 21:15

    Lydia:

    Gaaf inderdaad om af en toe te lezen, echt goed van je dat je dit allemaal zo kunt beschrijven! ik reageer eigenlijk teweinig maar ik wilde je vandaag ook even echt feliciteren met je verjaardag! Hoe is het om daar jarig te zijn? Gods Zegen wens ik je toe weer de komende tijd!
    Liefs Lydia

  • 13 Oktober 2011 - 17:25

    Jvp:

    fijn dat je een vervolgbaan hebt. Maar je moeder zal niet zo verheugd zijn. Ook al zegt ze dat jij je eigen leven moet leiden. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Kiwi's en Ozzies

Recente Reisverslagen:

30 Juli 2012

Einde (voor nu)

14 Juli 2012

In Memorium: Puck

12 Mei 2012

Nieuw Zeelands voor Beginners

07 Mei 2012

Waar ik nu ben

24 Februari 2012

Bericht uit Kampong Cham
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 115745

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: