Potjes met etiketjes - Reisverslag uit , van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu Potjes met etiketjes - Reisverslag uit , van Jeltje Doeven - WaarBenJij.nu

Potjes met etiketjes

Door: Jeltje

Blijf op de hoogte en volg Jeltje

06 Augustus 2011 | ,

Dagen worden weken en maanden als je niet uitkijkt en aan het einde van het schooljaar is het zo makkelijk even niet op te letten, omdat er zo veel andere dingen zijn die de aandacht vragen. Een nieuwe donor bijvoorbeeld die ons genereus voorziet van potjes met elk een ander etiketje. Op verreweg de meeste potjes beschrijft het etiketje ‘training’ en dat regelen we, voor de ‘ten minste houdbaar tot..’ datum die veel minder genereus is. Zo komt het dat we ons momenteel bezighouden met het organiseren van een workshop over ‘gender’ (sekse verschillen), een onderwerp waar ik, dat ben ik me heel bewust, geen expert in ben, en waarvan we na eindeloos mailen en vragen een honderd pagina tellende trainers handleiding van het ministerie hebben kunnen krijgen. In het Khmer. (Vertalen van een bladzijde duurt gemiddeld een dagdeel.)
Fijn aan deze situatie is dat we veel mogelijkheden hebben tot samenwerking met het provincie kantoor (waar er wel mensen opgeleid zijn in ‘gender’) en met andere organisaties die op hun training potjes ook een ‘ten minste houdhaar tot...’ datum hebben staan. De bijsluiters bij de potjes komen niet altijd overeen, maar genoeg om interessante workshops op te zetten over tweetalig onderwijs en effectief lesgeven, wat weer meer mijn straatje is.

Het andere werk gaat uiteraard ook gewoon door.
De open dag in het schooltje in Pu Trom is gehouden en was een succes. Ook hebben we afgelopen maand zo veel en frequent mogelijk scholen bezocht voor deze hun deuren zouden sluiten, wat ondertussen is gebeurd.
En toen was het tijd voor vakantie!

Vakantie voor mij was een weekje Sri Lanka, wat ook een week reistijd opleverde om er te komen en weer terug naar huis te gaan, maar desalniettemin zeer de moeite waard.
Op het vliegveld in Colombo ontmoet ik sinds maanden Ilja weer en we gaan verder waar we waren gestopt met haar vertrek naar Nederland in juli. Alleen nu in Sri Lanka. Ilja’s vriendin Eva komt een uurtje of wat na mij aan en nog dezelfde dag worden wij ondergedompeld in pure Sri Lankaans gastvrijheid. Onze gids Shantha leek het niet meer dan vanzelfsprekend te vinden dat we ontbijten zouden bij zijn collega thuis, met traditionele sambal cocos en bittere sterke thee met melk en suiker gecombineerd met minder traditioneel geroosterd brood.
Met deze Shantha en zijn auto (met airconditioning en allemaal een hele zitplaats voor onszelf, de dames reizen op stand) zien we zo veel mogelijk mooie plekjes op Sri Lanka als mogelijk in mijn week. Mijn reisgenoten hebben het slimmer aangepakt en blijven nog een weekje langer. We drinken toddy vers uit de bloem van een kokospalm (heel vies), eten groene pepers door de curries, zitten tussen de gesluierde arabische vrouwen die een man bij zich hebben (Saoudis hebben Sri Lanka al eerder ontdekt als ideaal vakantieland), laten ons omgooien door de sterke zeestroming die dat al voor elkaar krijgt bij kniediep badderen, genieten van de droge warmte en griezelen (toch een beetje) van de krokodillen, slangen en enorme hagedissen. In the vestingmuren van Galle zoeken we de koelte op. De muren van koraal nemen vocht op in het regenseizoen en geven dat in het warme seizoen geleidelijk af; natuurlijke aircon! (Jammer dat voor het massaal bouwen van huizen met koraal er te weinig koraal over is.)
Een van de bijzonderste feitjes van Galle vond ik wel dat alle bureaucratische verhandelingen nog met de hand worden uitgetypt. Op de schrijfmachine! En inderdaad, op mijn terugvlucht vanuit Colombo zie ik voor het eerst dat de zelf check-in niet mogelijk is en dat een voorafgeprint bonnetje uit een goed georganiseerde bak met vakjes wordt gevist.

De datum van schrijven is 2 augustus. Over precies drie maanden zit mijn tijd in Cambodja erop. Wel of niet verlengen was een punt van discussie, maar werd afgewezen door gebrek aan een potje met het juiste etiket.
Het begint steeds meer te dagen dat mijn tijd hier eindig is, nu ik mijn laatste termijn van huur gisteren heb betaald en de workshops die we voorbereiden pas gepland worden als ik het land al uit ben.
November is aanstaande! De tropische warmte in mijn botten ga ik zo lang mogelijk vasthouden door het land te verlaten via een omweg door India en Australie en ... Alles ligt weer open.

  • 06 Augustus 2011 - 03:05

    Leandra:

    Klinkt geweldig, die reis door Sri Lanka. Weer een land op ons lijstje erbij... Slim om het met een gids te doen op die manier, denk ik. Gut, 3 maanden... maar proberen elkaar zoveel mogelijk te zien!!

  • 06 Augustus 2011 - 09:41

    Nelleke:

    kan VSO je niet overplaatsen naar Sri Lanka? Ziet er super mooi uit allemaal!

    groetjes

  • 06 Augustus 2011 - 13:25

    Katinka:

    Zo, dat Sri Lanka ziet er erg mooi uit. Wil ik ook heen... Jeetje, nog maar drie maandjes. Gaat de tijd toch ineens snel. Geniet nog even van je tijd daar. En tot horens maar weer

  • 07 Augustus 2011 - 11:39

    Arjan En Mirjam:

    Hoi Jeltje, dat is nou leuk om te lezen dat je in Sri Lanka bent geweest, wij hopen er over een week of 5 naar toe te gaan! Het begon al te kriebelen, maar nu we jouw foto's zien hebben we helemaal zin om te gaan!'
    Enne time's fly when you have fun.... is alleen maar een goed teken toch???
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Kiwi's en Ozzies

Recente Reisverslagen:

30 Juli 2012

Einde (voor nu)

14 Juli 2012

In Memorium: Puck

12 Mei 2012

Nieuw Zeelands voor Beginners

07 Mei 2012

Waar ik nu ben

24 Februari 2012

Bericht uit Kampong Cham
Jeltje

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 heb ik mijn baan voor de klas opgegeven voor een baan in het ontwikkelingswerk voor ruim 2 jaar. Ik blijf mijn roots trouw in het onderwijs, mijn taak wordt 'Effective teaching and learning advisor' in Cambodja. Het doel is leraren en leraren-coaches te adviseren en vertrouwd te maken met inclusief basisonderwijs, oftewel onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig sta ik hier niet alleen in. We werken in een team in de provincie Mondulkiri, tegen de grens met Viëtnam. Hoewel de plek waar ik kom te wonen de provinciehoofdstad 'Sen Monorom' is, is Mondulkiri erg dunbevolkt. Dat betekent voor Sen Monorom dat het niet veel meer is dan een dorp, maar bekend om de olifanten en de schitterende waterval, dus wie er een vakantietripje wil wagen: wees welkom :)

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 115744

Voorgaande reizen:

07 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Kiwi's en Ozzies

02 September 2009 - 01 December 2011

In het land van de Khmer

Landen bezocht: